'התמונה החינוכית' - חתך ארצי
החטיבה העליונה תשע"ט (2019)
לצפייה בנתונים במערכת שקיפות בחינוך
התמונה החינוכית של תשע"ט מצביעה: לאורך 5 השנים האחרונות: שינוי מזערי בשיעור הזכאים לבגרות, סה"כ: עליה שנתית ממוצעת של כאחוז
שר החינוך, יואב גלנט: "איכות ההון האנושי היא מנוע הצמיחה של הכלכלה והטכנולוגיה הישראלית, ולכן מדינת ישראל חייבת להבטיח שרוב מכריע מתלמידיה יהיה זכאי לתעודת בגרות. נתוני השנים האחרונות מצביעים שעדיין שיעור גדול של תלמידים אינו זכאי לתעודת בגרות, והדבר מחזק את הצורך בשינוי התפיסה. לנוכח זאת, בכוונתי להוביל שינויים באמצעות גמישות ניהולית ופדגוגית במערכת החינוך. המנהלים וצוותי החינוך הם מנהיגי העשייה החינוכית של בית הספר, והם אשר ייקבעו את איכות החינוך. לאור זאת, במהלך השנים הקרובות נפחית את הרגולציה, ונעביר להם יותר סמכויות ויותר משאבים. הם, יותר מכולם, מכירים את הצרכים של התלמידים שלהם ואת מאפייני בית הספר. אנחנו מאמינים שהפחתת הרגולציה, לצד חיזוק מעמד המורה יחד עם הטמעה ארוכת טווח של חומרי למידה חדשניים, יובילו לשיפור איכות ההוראה וההישגים של התלמידים במהלך השנים הקרובות"
מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי: "תעודת הבגרות מהווה שער כניסה לאקדמיה ולעולם התעסוקה, ולכן מוטלת עלינו החובה להרחיב באופן ניכר את שיעור הזכאים לתעודה. זו לא רק חובה חינוכית אלא גם ערכית שלנו כלפי כל בוגרת ובוגר. יש לנו אחריות גם כלפי עובדי ההוראה. נתוני התמונה החינוכית מצביעים על ירידה גבוהה במדד של קליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים אחרים בבית הספר. המורים מהווים את ליבת העשייה של החינוך, ולכן הדבר דורש התייחסות מקצועית מעמיקה. אני מודה למנהלים ולמורים שפועלים במסירות ובמחויבות כדי לבצע את מלאכתם החינוכית".
משרד החינוך מפרסם היום יום ב' ה-24.8.2020 את
נתוני "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשע"ט. התמונה לשנה זו כוללת מדדים המציגים את ההישגים של החטיבה העליונה בארבעה אשכולות:
- למידה והישגים
- ערכים ואקלים חינוכי
- התמדה ונשירה
- הצוות החינוכי.
השנה, הוסיף המשרד 3 מדדים חדשים נוספים בתחום של הסמכות טכנולוגיות. מגוון המדדים נועד לתת מבט רחב על מערכת החינוך, ולשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של צוותי החינוך בבתי הספר.
מבט על 27 המדדים מצביע, כי במרביתם (ב- 16 מדדים) לא חל שינוי, וניכר כי הם משקפים סטגנציה. ב- 2 מדדים חלה ירידה וביתר חלה עליה.
מבט על מדד הזכאות לבגרות מראה, כי לא חל שינוי בו שינוי, ובכלל זה גם בשיעור הזכאות בחתך מגזרי ומגדרי. שיעור הזכאות הארצי נותר על כנו קרוב לכ- 70%, שהם 80,095 מתוך 114,979 הלומדים במוסדות המגישים לבגרות.
המגזר הבדואי בנגב רשם ירידה של 4%, ואילו המגזר החרדי רשם עליה של 1.9% (מתוך המוסדות המגישים לבגרות). לאורך שלוש השנים האחרונות (תשע"ז-תשע"ט) מראה "התמונה החינוכית", כי באופן מצטבר חלה עליה קטנה בשיעור של 1.5% בשיעור הזכאים.
להלן פירוט הנתונים:
אשכול למידה והישגים
בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות
תשע"ט: 69.7% לעומת תשע"ח: 69.9%
זכאות לפי מגזרים
- מגזר יהודי (כולל חרדי) נרשמה יציבות: תשע"ט 73.1% לעומת תשע"ח 72.7%
- ממלכתי נרשמה יציבות: תשע"ט 80.8% לעומת תשע"ח 80.2%
- ממלכתי דתי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.7 לעומת תשע"ח 82.1%
- חרדי נרשמה עליה: תשע"ט 23.2% לעומת תשע"ח 21.3%
- מגזר לא יהודי (ללא מזרח ירושלים) נרשמה ירידה: תשע"ט 62.8% לעומת תשע"ח 63.9%
- חברה ערבית (ללא מזרח ירושלים) נרשמה יציבות: תשע"ט 63.9% לעומת תשע"ח 64.8%
- דרוזי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.5% לעומת תשע"ח 82.2%
- בדואי בנגב נרשמה ירידה: תשע"ט 48.1% לעומת תשע"ח 52.1%
זכאות לפי מגדר מגדרי
- בנות נרשמה יציבות: תשע"ט 71.8% לעומת תשע"ח 71.9%
- בנים נרשמה יציבות: תשע"ט 67.2% לעומת תשע"ח 67.6%
איכות התעודה
- בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל נרשמה עליה
תשע"ט: 39.1% לעומת תשע"ח: 37.7% - בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות
תשע"ט: 8.8% לעומת תשע"ח: 8.2% - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל נרשמה יציבות
תשע"ט: 18.5% לעומת תשע"ח: 17.6% - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל נרשמה יציבות
תשע"ט: 15.5% לעומת תשע"ח: 15.5% - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 4 יח״ל נרשמה ירידה
תשע"ט: 22.2% לעומת תשע"ח: 23.2%
- במדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות) נרשמה יציבות
תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.1% - במדד אירועי שק"ד נרשמה יציבות
תשע"ט: 1.3% לעומת תשע"ח: 1.3%
- במדד קידום אסטרטגיות ללמידה עצמית נרשמה יציבות
תשע"ט: 58% לעומת תשע"ח: 57% - במדד קבלת הערכה ומשוב מקדמי למידה מהמורים נרשמה עליה
תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 54% - במדד מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה נרשמה יציבות
תשע"ט: 52% לעומת תשע"ח: 53% - במדד פרקטיקות הוראה- למידה–הערכה איכותיות נרשמה יציבות
תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 55%
אשכול ערכים ואקלים חינוכי
- במדד קידום סובלנות כלפי האחר והשונה נרשמה יציבות
תשע"ט: 77% לעומת תשע"ח: 76% - במדד המעורבות באירועי אלימות נרשמה ירידה
תשע"ט: 6% לעומת תשע"ח: 7% - במדד הקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים נרשמה עליה
תשע"ט: 47% לעומת תשע"ח: 45% - במדד התחושה כללית חיובית כלפי בית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 70% לעומת תשע"ח: 69% - במדד העידוד למעורבות חברתית ואזרחית נרשמה עליה
תשע"ט: 60% לעומת תשע"ח: 57% - במדד שותפות הורים נרשמה יציבות
תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%
אשכול התמדה ונשירה
- במדד ההתמדה נרשמה יציבות
תשע"ט: 79.8% לעומת תשע"ח: 79.7% - במדד הנשירה נרשמה ירידה
תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.2%
אשכול הצוות החינוכי
- במדד ניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 39% לעומת תשע"ח: 40% - במדד שביעות הרצון של המורים מבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 72% לעומת תשע"ח: 71% - במדד הקליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים בבית הספר נרשמה ירידה
תשע"ט: 67% לעומת תשע": 72% - במדד עבודה שיתופית של מורים בבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%
הסמכות טכנולוגיות
מדדים אלה מצביעים על עלייה ב- 3 מדדים: שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות (תשע"ט: 58.9% לעומת תשע"ח: 54.6%), שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים (תשע"ט: 42.6% לעומת תשע"ח: 40.1%), ובשיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב (תשע"ט: 9.5% לעומת תשע"ח: 8.4%).
ביום רביעי (26.8.20) עלתה לאויר
מערכת השקיפות בחינוך וכעת ניתן לצפות בנתונים בחתך רשותי ומוסדי.