המטרה
הכרת הארץ ואהבתה, טיפוח מחויבות ואחריות לארץ ישראל (לנוף, לטבע, לאדם ולחברה) ולמדינת ישראל.
יעדים
יעדים בתחום הלימודי:
למידה בין תחומית של הנוף, הטבע והאדם בארץ ישראל.
למידה בשדה של סוגיית (תהליכים ונקודות מפנה) בתולדות העם בארץ ישראל ובהוויה הישראלית העכשווית .
המחשת פרקים מוגדרים מתוך מגוון המקצועות הנלמדים בבית הספר.
רכישת מיומנות וצרכנות נבונה בטיול כחלק מתרבות הפנאי.
יעדים בתחום החינוכי-ערכי:
חינוך לאומי - חיזוק תודעה לאומית בזיקה לתולדות העם ומורשתו בארץ ישראל.
חינוך חברתי – חיזוק המעורבות החברתית והכרת המאחד והמייחד את הפרט בחברה.
חינוך סביבתי- חיזוק יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח.
יעדים בתחום האישי-חברתי:
חיזוק סובלנות ועזרה הדדית בין התלמידים.
גיבוש חברתי של הכיתה.
חיזוק העצמיות תוך היענות לשונות שבין התלמידים.
טיפוח מנהיגות אצל התלמידים.
יעדים בתחום החוויתי-ריגושי:
חיזוק הקשר הרגשי החיובי בין התלמיד לנופי הארץ, אתריה ותולדותיה.
יצירת חוויות אישיות וחברתיות משותפות.
גיוון בשגרת הלימוד בבית הספר.
מפגש חוויתי עם יופי הנוף, הטבע והתרבות האנושי בארץ ישראל.
יעדים בתחום החינוך הדתי:
הטיול כאירוע חינוכי
הטיול השנתי הנו אירוע חינוכי המתקיים מחוץ לכותלי בית הספר. הטיול הינו חלק מהמערך הלימודי – חינוכי של בית הספר ונגזר ממנו ונמצא בזיקה ישירה להוויה החינוכית, לאקלים ולתרבות הבית ספרית. לפיכך מורי בית הספר יהיו שותפים בכל שלבי הביצוע של הטיול ויראו בו אירוע חינוכי לימודי רב חשיבות.
פעילויות החינוכיות בטיול כוללות היבטים ערכיים, חברתיים או תוכניים. פעילויות אלה יבוצעו ברצף המתחיל בבית הספר, מגיע לשיא בטיול ונמשך בבית הספר,לאחר החזרה מהטיול.
השגת המטרה במהלך 12 שנות לימוד, יבנו בתי הספר תוכנית טיולים מקפת, רב-שנתית. התוכנית תהיה בנויה משני מחזורי טיול: מחזור בית הספר היסודי – כיתות א'-ו' ומחזור בית הספר העל-יסודי כיתות ז'-י"ב.
בית הספר יקבע לעצמו מערכת של אמות מידה חינוכיים אשר תכתיב את מסלולי הטיול, תוכניהם ואת ההתפתחות הספיראלית לאורך שכבות הגיל המצויות בבית הספר, בהתחשב בהנחיות ובקווים המנחים לתכנון שיפורטו בהמשך.
תכנית ישולבו נושאים / מושגים שיש להמחישם בסביבת הלימוד החוץ כיתתית , אך בשל ריחוקם ניתן למצוא תחנת לימוד תואמת רק במהלך הטיול לדוגמה: ביקור במקומות ההתרחשות של אירועים נלמדים.
בית הספר יגזור לעצמו את מטרות הטיול מתוך מטרת העל ויעדיה,יגדיר ויבחן את עצמו לגבי השגתן בתוכנית הטיולים השנתית והרב השנתית. בתכנית הטיולים יש להצביע באופן ברור על הקשר שבין מטרות הטיול הספציפיות למטרות תוכניות הלימודים הבית ספריות שהוגדרו לשכבות הגיל המסוימת ולתקופת השנה המסוימת.
להתאים את תכנית הטיולים ליכולת הקוגניטיבית, הרגשית והפיסית של שכבת הגיל בה נערך הטיול.
צורך ההכרות עם יחידת הנוף המסוימת יעורבו בתהליך התכנון וביצוע הסיור כל המורים .
די ליצור מערך טיולים מתואם בין בתי הספר השונים נדרשת מעורבות של הרשות המקומית בתהליך התכנון, כך שבמעבר של התלמיד מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, וממנה לחטיבה העליונה יווצר רצף סביר, תמנע כפילות מיותרתויינתן מענה לתהליך שיטתי של הכרת הארץ.