שם השיעור: רישום מהזיכרון ולנוכח התופעה
מקצוע הוראה: אומנות
כיתה: ג' - ה'
פרק הלימוד: רישום
מושג ותופעה: רישום של עץ מהזיכרון ובשטח
רציונאל: רישום העץ מזיכרון יהיה כוללני בעוד רישום לנוכח התופעה יניב יותר פרטים ספציפיים. כמו כן הרישום בשטח יכלול מידע תחושתי ורגשי הנובעים ממזג האוויר, ריחות, קולות ואווירה כללית הסובבים את התופעה.
סוג ההתנסות: השתתפות
שיעור הכנה: כל תלמיד רושם עץ (מהזיכרון) בעיפרון, ומגיש למורה. בנוסף, נערכת שיחה על האומנים ורמר המצייר מהתבוננות, לעומת פיקסו שמצייר לפי תחושות.
שיעור עוקב: מספר תלמידים הציגו את שני הציורים (משיעור ההכנה ומהשיעור בחוץ) ותיארו את ההבדלים הבולטים ביניהם. בשיחה הודגשו הרעיונות הבאים: ההבדל בין ציור על פי זיכרון וציור אל מול התופעה; האם נוכחות בעץ סייעה ליצירת הציור. למשל, אנו רגילים לצייר גזע חום וצמרת ירוקה ואילו במציאות הצבעים מורכבים יותר.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי.
מערך שיעור
שם השיעור: רישום עצים בפארק אפק
השיעור פותח בידי המורות: עדי משהיוף
מבית הספר:אפק, ראש העין
במסגרת: יום מערכת בפארק אפק
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חורשת עצים בגן לאומי ירקון
דף העבודה:
רישום עצים
הוראות הפעילות שניתנו לתלמידי כיתות ה':
טיילו בן העצים במקום בו אנו נמצאים.
בחרו עץ, שבו מולו והתבוננו בפרטים הבאים: הצבעים והגוונים שאתם רואים בחלקו התחתון של העץ, במרכז העץ ובצמרתו. ומראה הגזע מהאדמה עד לצמרת העץ.
ציירו את החלקים השונים של העץ. אתם יכולים לגעת בעץ ולחוש את הבליטות, החספוס, החורים והעלים.
לאחר שסיימתם לצייר את העץ, שכבו על גבכם, התבוננו בצמרת העץ וכתבו, מתחת לציור: מה הרגשתם כאשר ציירתם את העץ הראשון בכיתה לעומת ציור העץ השני, בגן הלאומי 'ירקון' בו אנו נמצאים?
רשמו את שמכם והעבירו את הציור למורה.
הוראות הפעילות שניתנו לתלמידי כיתות ג':
טיילו בן העצים במקום בו אנו נמצאים..
בחרו עץ, שבו מולו כיתבו על הדף של הציור: אלו צבעים אתם רואים בחלקו התחתון של העץ, במרכז העץ ובצמרתו.
כעת, ציירו את העץ בצורה חופשית. אפשר לגעת בעץ.
אספו פריטים בסביבת העץ אשר שייכים לו (עלים, ענפים קטנים, קליפת גזע) הדביקו אותם בתחתית דף הציור.
כתבו את שמכם על הדף והעבירו אותו למורה.