שם השיעור: מקום ההצגה והמסר המועבר
מקצוע הוראה: אומנות
כיתה: ה'
פרק לימוד: דרמה, חלל התיאטרון
מושג ותופעה: הצגה והמרחב שבו היא מוצגת
רציונאל: הבנת הרעיון שמנסה הבמאי להעביר לקהל הצופים בהצגה דרך בחירת המקום והחלל שבו היא מוצגת
סוג ההתנסות: השתתפות
שיעור הכנה: הכנת הצגות שצוותי התלמידים יציגו, לקראת בחירת המקום המתאים להצגתן
שיעור עוקב: דיווח התלמידים על התרשמותם מהמקומות שנבחרו להצגות ומסקנות לגבי ההתאמה בין תוכן ההצגות לבין המקומות שבהן הוצגו.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: בחירת מקום מתאים להצגה
השיעור פותח בידי המורות: דורית גרנות
מבית הספר: רימלט, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: דניאלה רייך
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה:
בחירת החלל בתיאטרון
צאו למרחב ביה"ס שבו אזורים שונים, לפי הקבוצות שחולקו בכיתה.
הקריאו בקול את נתוני הסצנה שהכנתם להמחזה בכיתה מתוך "יוסף וכותנות הפסים" (המקום, הזמן, הדמויות, הקונפליקט). שאלו את עצמכם:
א. איך ניראה המקום בו נמצאים האחים? (שדות המרעה בעמק דותן)
ב. מה האווירה שקיימת בסיטואציה שבה מתכננים האחים את נקמתם? מה מרגיש יוסף?
ג. חשבו על הרגע הראשון בו מתחילה הסצנה. יוסף מתקרב לאחיו שרואים אותו מרחוק. הצופים מביטים בשחקנים ובמה שנמצא סביבם. איזו תחושה הייתם רוצים שתעבור בין הצופים מייד בתחילת הסצנה? (לרשותכם 10 דקות).
1. חפשו חלל, אזור שניראה לכם מתאים להצגת הסצנה.
הביטו בחלל הנבחר. מה נמצא בו שיכול לעזור להעברת רעיונותיכם? שימו לב!
א. לגבהים השונים במקום.
ב. למרחבים – אזור פתוח, נקי, מואר מול אזור חשוך וצפוף.
ג. האם יש מתקנים שעוזרים להציג את הרעיונות שלכם?
2. תחמו את האזור שבו תציגו (כלומר, החליטו מה הגבולות של אזור הבמה)
3. החליטו היכן יעמדו הצופים (מסביב לחלל, מצד אחד או משני צדדיו).
4. התכוננו להצגת הסצנה בחלל שבחרתם (לרשותכם 50 דקות).
בחצי השעה האחרונה נעבור בין החללים השונים ונצפה במיצגים.