שם השיעור: פרספקטיבה
מקצוע הוראה: אומנות
כיתה: י"א
פרק הלימוד: אומנות הרנסנס
מושג ותופעה: פרספקטיבה כפי שמתגלה בציור של כביש ישר שלצידיו עצים
רציונאל: ציור מראה הכביש והעצים מחייב מעבר מתלת-מימד לדף שטוח ויוצר את האשליה האופטית של הפרספקטיבה. כלומר, שהעץ הרחוק הוא נמוך מהעץ הקרוב. התקדמות בכביש וציור נוסף ימחישו לתלמידים כי מדובר באשליה והעץ הרחוק 'הפך' לגדול.
סוג ההתנסות: השתתפות
שיעור הכנה: עיון בציורים חסרי פרספקטיבה לצורך העלאת הבעיה של מעבר מתלת-מימד לדף שטוח.
שיעור עוקב: הבנה שנקודת מגוז הנה אשליה אופטית שיוצרת תחושה של עומק במצע שטוח.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: נקודת מגוז בנוף
השיעור פותח בידי המורות: עינת רבינא- תיכון חדרה, רבקה גל – מבואות עירון.
מבית הספר:
במסגרת: השתלמות במרפ"ד חדרה
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: כביש הכניסה למושב חוגלה: כביש רחב, מישורי ובעל עצים בצידיו
דגשים והערות: בעיית בטיחות בכביש. יש למצוא שביל או כביש מתאימים, שאין בהם תנועת כלי רכב.
דף העבודה:
דף עבודה – יחס בין נקודות
1. התכנסו ברחבה המסומנת בגיר.
2. התחלקו לקבוצות של שלושה תלמידים לכל היותר.
3. הכינו את כלי הרישום, שרטוט וציור שלכם.
4. הסתכלו קדימה לאורך הכביש. מה אתם רואים? עמדו בנוחיות וציירו, שרטטו והסבירו במילים. זהו דף 1.
5. התקדמו 20 צעדים. עשו שוב את אותן פעולות כמו בסעיף קודם. זהו דף 2.
6. חזרו על הפעולה 4 פעמים נוספות. מספרו כל דף לפי הסדר.
7. הסתכלו בציורים של האחרים (מאותה קבוצה).
8. בחנו את ההבדלים בין הציורים הממוספרים לפי הסדר. האם יש הבדל? האם הכביש התקצר? האם נקודת האופק התקרבה? האם העצים נראים באותו גודל כפי שציירתם בהתחלה גם ממרחק של מאות מטרים? כתבו את תשובתכם.
9. הסבירו מה קרה? קודם התדיינו בקבוצה שלכם ואח"כ עם שאר הקבוצות. היזכרו במושגים שלמדתם בכיתה.
אני מקווה שנהניתם מהפעילות. נמשיך לעקוב אחר הדברים בכיתה ונגיע למסקנות משותפות.