שם השיעור: תיאור הסביבה בראי האמנות והאנגלית
מקצוע הוראה: אמנות ואנגלית
כיתה: ה'
פרק הלימוד: הכרת העץ ושילובו בנוף
מושג ותופעה: אומנות – מושגים: "קו", "צבע", "מרקם" ו"קומפוזיציה" (מיחבר).
אנגלית - Look and Describe” – תיאור סביבתי בשלושה תבניות משפט a) I can see… b) There is/There are c)The + subject + adj.
רציונאל: פרק זה נועד ללמד ולהמחיש תיאור סביבתי בתחום האומנות והשפה האנגלית תוך התנסות בפיתוח יכולת ההסתכלות ותרגום הרשמים לשפת הציור ובניית משפטי תיאור בשפה האנגלית בסביבה חוץ כיתתית
סוג ההתנסות: תצפית, הסתכלות, ביטוי באמנות ובכתיבה
שיעור הכנה: שיעורים באנגלית ובאמנות במקביל.
אמנות: התבוננות ברפרודוקציות של אומנים שונים בנושא העץ. שיחה בכיתה בעקבות הרפרודוקציות על הצבע, אופן השימוש בו ואופן הנחתו.
אנגלית: חזרה על אוצר המילים הקשור לעץ באמצעות כרטיסיות הברקה על הלוח, חזרה על צבעים, שמות תואר, הפכים ואופן בניית משפטים לפי שלוש התבניות שנלמדו תוך כדי תיאור העץ שעל הלוח.
בשלב השני, חלוקת הכיתה לזוגות והסבר על המשימה בפעילות החוץ כיתתית. לכל זוג יינתן מספר שמייצג את מספר התחנה בה יעבוד .
בשלב השלישי, חלוקת האמצעים והסבר על השימוש בהם. כל תלמיד יכין חלון הסתכלות בגודל 30/20 ס"מ ויקבל דפי ציור, מכחולים, צבעי מים, צבעי פנדה ודף עבודה.
לבסוף, נחזור על כללי ההתנהגות בלמידה חוץ כיתתית.
שיעור עוקב: הצגת הרישומים של הזוגות והסבר קצר על בחירת אופן העבודה, בחירת הצבעים והנחתם. הכיתה בוחנת ומשווה את האינטרפרטציות של כל תלמיד באותה תחנה. התלמידים מקריאים את המשפטים שכתבו באנגלית ומשתפים את שאר הקבוצה בחוויה שעברו.
סיכום ומסקנה כי הסתכלות הינה ראיה אינדיבידואלית המשפיעה על האופן בו נבחר לצייר החל בבחירת הצבע ועד לאופן בו נשתמש במכחול. ראיה אינדיבידואלית זו תנחה אותנו גם באופן בו נבחר לתאר במילים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי.
מערך שיעור
שם השיעור: תיאור הסביבה בראי אמנות ואנגלית
השיעור פותח בידי המורות: רחל פוקס, ריטה לרנר, אורלי בודיאנו, הלנה רימר,
כרמית שמשון, כנרת שגיא, חגית בוהארון.
מבית הספר: שז"ר נתניה
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: שולי לינדר ירקוני
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: שדרת עצים מול בית הספר
דגשים והערות:
פרק זה נועד ללמד ולהמחיש תיאור סביבתי בתחום האומנות והשפה האנגלית תוך התנסות בפיתוח יכולת ההסתכלות ותרגום הרשמים לשפת הציור ובניית משפטי תיאור בשפה האנגלית בסביבה חוץ כיתתית
המושגים שנלמדו בשני תחומי הדעת יבואו לידי ביטוי בהוראה החוץ כיתתית. התלמידים יתנסו בפינות מסומנות מראש בשדרת עצים הסמוכה לבית הספר וישתמשו במושגים לפי בחירתם בהתאם לנקודת ההתמקדות שבחרו.
במשך חמש הדקות הראשונות נחזור על החלוקה לקבוצות, על האביזרים והאמצעים ועל כללי ההתנהגות בקצרה.
נציין בפני התלמידים כי עליהם לרדת לחצר בית הספר כשבידיהם דפי העבודה וקלמרים.
בשדרה יעבדו התלמידים באופן עצמאי על פי ההנחיות שניתנו בכיתה ושכתובים בדפי העבודה.
משך הפעילות בחוץ הינה 25 דק'.
דף העבודה:
תיאור סביבתי בראי האומנות והשפה האנגלית
תחנה מספר ______________
שם תלמיד א' __________________
שם תלמיד ב' __________________
א. התמקמו בתחנת ההסתכלות. הסתכלו ובחנו את העץ וסביבתו.
ב. באמצעות חלון ההסתכלות התמקדו בקטע הנבחר. החזיקו את החלון במאוזן או במאונך על פי בחירתכם.
ג. ציירו וצבעו את הקטע הנבחר. להזכירכם, באפשרותכם לבחור באילו צבעים להשתמש (צבעי מים, פנדה, צבעים בוהקים, צבעי פסטל), באופן השימוש בצבע
(משיכות מכחול קצרות / מתמשכות ), ובאופן הנחת הצבע
(כתמים גדולים / קטנים / קווי).
ד. כתבו חמישה משפטים באנגלית המתארים את הציור שציירתם. השתמשו בשלוש תבניות המשפטים שנלמדו (היעזרו במחסן אוצר המילים המצורף):
Word Bank
ה. לסיכום (הקיפו את בחירתכם) -
- אופן השימוש בצבע שבחרתי הוא משיכות מכחול קצרות / מתמשכות.
- אופן הנחת הצבע שבחרתי הוא כתמים גדולים / קטנים / צורת קווי.
- תבניות משפטים בהן השתמשתי הן
I can see… / / There is / There are The + subject + adj.