שם השיעור: צבע בנוף- אבחנה באמצעות חושים
מקצוע הוראה: אמנות
כיתה: ד'
פרק הלימוד: צבע בנוף
מושג ותופעה: נוף, טכניקה, צבעוניות וגוון ריאליים, כלי עבודתו של אמן
רציונאל: הגדרת המושגים נוף, צבעים בנוף, נוף ריאלי ונוף דמיוני אפשריים בקלות יתרה מחוץ לכיתה. כמו כן מתרגלים התלמידים את דרך עבודתו האותנטית של האומן.
סוג ההתנסות: תרגול טכניקות ציור שונות
שיעור הכנה: הצגת היצירות: אנה טיכו, עץ זית עתיק, פחם על נייר, 1935; ארדון מרדכי, בערבות הנגב, שמן על בד, 1953.
השוואה בין שתי היצירות במאפיינים: נושא, טכניקה, צבעוניות וגוון וכלי העבודה של האמן.
הסבר על ההתנסות בחוץ וחלוקה לקבוצות.
שיעור עוקב: איסוף ממצאים: פרזנטציה של יצירות התלמידים לפי קבוצות העבודה.
המשגה: המורה תבקש מהתלמידים לנתח את יצירות חבריהם לכיתה על פי שאלת הסיכום.
מסקנה: המורה תשאל את התלמידים מדוע לדעתם היצירות שונות כל כך זו מזו, למרות שכל קבוצה ראתה אותו הדבר, ובכך תנחה את התלמידים למסקנה שכל אמן משתמש באמצעים שונים ובטכניקות שונות כדי לבטא את הנוף שהוא רואה.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: צבע בנוף- אבחנה באמצעות חושים
השיעור פותח בידי המורות: שרית גלטשטיין
מבית הספר: שילה קרית אונו
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שביט סהר
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר.
דף העבודה:
דף עבודה - צבע בנוף
שמות חברי הקבוצה:_____________________________________________
החומרים וכלי העבודה שברשות הקבוצה:______________________________
1. התבונן בנוף סביבך.
2. משש בעדינות ובזהירות את הצמחייה והאבנים הסובבים אותך, ונסה לתאר אותם בציור או ברישום באמצעות החומרים וכלי העבודה שברשותך.
3. שאלת סיכום:
א. מהו נושא יצירתך?
ב. באיזו טכניקה השתמשת (רישום, ציור, הדבקה)?
ג. באיזו צבעוניות וגוון בחרת (ריאלית, לא ריאלית, דמיונית)?
ד. מהם כלי העבודה בהם השתמשת?