שם השיעור: מאפייני הגל
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה-ו
פרק הלימוד: חומרים ואנרגיה
מושג ותופעה: מאפייני גל
רציונאל: המילה 'גל' מוכרת לתלמידים מעולם המים - הים והבריכה. לעתים נתקלו התלמידים במושג בהקשר של קול (גל קול) ותנועה (תנועה גלית) אולם הגדרתו קשה. התנסות בתהליך יצירת גל, תאפשר לתלמידים להבין את הקשר בין אנרגיה לבין התנועה של האנרגיה (הגל). על בסיס התנסות זו ניתן יהיה להגדיר את מאפייניו ותכונותיו של הגל, כמנגנון להעברת אנרגיה ומכאן לסוגים השונים של גלים (גלי קול ועוד).
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: ניסיון להציע הגדרות שונות של גל ממקורות שונים
שיעור עוקב: הגדרת המושג על פי ניסיון התלמידים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הגל כמנגנון העברת אנרגיה
השיעור פותח בידי המורות: גאולה
מבית הספר: המאוחד, ירוחם
במסגרת: השתלמות, צוות מוביל בתי- ספרי, מחוז דרום
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות: בחצר בית הספר הותקנו כמה מכשירים ואמצעים לביצוע ניסויים מדעיים בדומה למוזיאוני מדע
דף העבודה: מה קורה בסולם הגלים
בית הספר "המאוחד", ירוחם
מה קורה בסולם הגלים ?
התבוננו במתקן "סולם הגלים":
צירו אותו תוך פירוט חלקיו -
עקבו אחר הוראות ההפעלה ורשמו את המתרחש בסולם.
א. אחזו בידית המתקן והניעו אותה בתנועה מהירה לצד ימין. התבוננו בשלבי הסולם ותארו את תנועתם: ________________________________________________________
ב. מתי נעצר הסולם _______________________
ג. אחזו בידית והניעו אותה בקצב קבוע, מצד אל צד, במשך 10 שניות. התבוננו בשלבי הסולם, האם כל שלבי הסולם נמצאים בתזוזה: _________________________
(צבעו את השלבים שאינם זזים בציור שציירתם)
שאלות למחשבה:
מה ההבדל בין הפעילות שביצעתם בידית לבין הפעילות שהתרחשה בסולם?
______________________________________________________________
נסו כעת להגדיר - מהו גל? כיצד הוא נוצר?
______________________________________________________________