שם השיעור: מערכת הובלת מים כמערכת טכנולוגית
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ז'
פרק הלימוד: מערכת טכנולוגית כמענה לצורך
מושג ותופעה: הצורך והמענה הטכנולוגי במערכת הובלת המים לקיסריה
רציונאל: הרעיון לפיו מערכת טכנולוגית מהווה מענה לצורך מומחש היטב כאשר ניתן לחקור במציאות את הצורך ולהתלבט בבעיה ובפתרונה. מערכת המים העתיקה לקיסריה מזמנת המחשה של הבעיה והפתרון באופן מלא.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: בדיקה איזה מערכות טכנולוגיות מוכרות לתלמידים ודיון בשאלה מדוע פותחו מערכות אלה?
שיעור עוקב: ריכוז ממצאי התלמידים ושרטוט הסכמה המובילה את הוראת הפרק: צורך - בעיה - פתרון.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מערכת הובלת המים בנקבת עין-קדם
השיעור פותח בידי המורות: ללא
מבית הספר: ללא
במסגרת: שיעור הדגמה במסגרת השתלמות מפקחים כוללים, מחוז מרכז
בהנחיית: גיל גרטל, הצוות הדידקטי
בשנת: 2002
תחנת הלימוד: אתר עין קדם: הנקבה והפירים
דגשים והערות: מתאים כתחנה ברצף, כשהמשך הסיור בחוף ג'סר ובגן לאומי קיסריה
דף העבודה: מערכת הובלת המים לקיסריה
מ ע ר כ ת ה ו ב ל ת מ י ם ל ק ס ר י ה
חלק א' – ניקבת "מי קדם"
שאלות זיהוי
א. זהו באתר "מי קדם" את הרכיבים הבאים:
1. מורד הגבעה
2. פירים חצובים אנכית
3. ניקבה חצובה אופקית
ב. ציירו את מבנה המערכת
שאלות חקירה
ג. מקור המים הזורמים בנקבה במעיינות "צברין".
הוסיפו לאיור מבנה המערכת את מקומם המשוער של המעיינות.
ד. מה תפקיד הפירים ? לשם מה נחצבו בהם מדרגות?
______________________________________________
שאלות סיכום
נסחו את הממצאים בתבנית: "צורך – בעיה – פתרון"
ה. מהו הצורך שהמערכת מספקת לקיסריה: _____________
ו. מה הייתה הבעיה לענות על הצורך הזה:
______________________________________________
ז. איזה פתרון לבעיה מצאנו בעין קדם:
______________________________________________