שם השיעור: גופי מים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: הידרוספרה
מושג ותופעה: תכונות גופי מים
רציונאל: 'גוף מים' או 'מים כתווך' הם מושגים עמומים שאינם בשימוש ביומיום. בדרך כלל הקרקע נתפסת 'כגוף' והאוויר נתפס 'כתווך'. חקירת תכונות גופי מים ממשייים, ובמיוחד השוואה בין שני גופי מים (עומדים וזורמים) תאפשר להמחיש את המושגים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הגדרה של מאפייני המים, כגון צבע, עומק, זרימה, ריח ועוד; הגדרה של הדרך לבדיקת כל מאפיין; והגדרה של סרגל לכל מאפיין (סרגל צבעים, סרגל עומקים וכו').
שיעור עוקב: הצגת הממצאים ובדיקתם; הגדרה של המושג גוף מים; תחילת דיון בהשפעה של תכונות גוף המים על התפתחות חיים בתוכם ובסביבתם.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: גופי מים בגן לאומי ירקון
השיעור פותח בידי המורות: ללא
מבית הספר: ללא
במסגרת: שיעור מדגים לקראת יום מערכת בגן לאומי ירקון
בהנחיית: גיל גרטל, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: מים עומדים ומים זורמים בחלק המערבי של הגן
דגשים והערות: השיעור כולל שתי תחנות בדיקה
דף העבודה: גופי מים בירקון
גופי מים בירקון
תאריך:
שמות תלמידים בצוות המחקר:
1. הגדירו, בעזרת סרגל התכונות שהוכן בכיתה, את תכונות גוף המים בכל אחת מתחנות הלימוד.
2. הוסיפו תכונות נוספות להשוואה בין התחנות, לבד מאלו שקבענו בשיעור ההכנה. התייחסו, למשל, לסביבת גוף המים ולמראה הכללי של תחנת הלימוד.
תכונה אופן הבדיקה תוצאות בתחנה א' תוצאות בתחנה ב' הערות
צבע ראייה והשוואה
סרגל צבעים
עומק הטלת חבל עם משקלות
עכירות חבל שבקצהו חפץ בהיר
גודל מדידת אורך ורוחב
תנועה (זרימה) סיבובי שבשבת בדקה
ריח הרחה והערכה כללית
2. שאלה למחשבה: אתרו ורישמו במחברות קשר אפשרי בין שתיים (או יותר) מהתכונות.
(למשל – ההבדלים בין התחנות במידת עכירות המים קשורים לקיומם של בעל חיים במים).