שם השיעור: תצפית בנחליאלי
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ב'
תכנית לימודים: בעלי חיים
מושג ותופעה: תצפית על הציפור
רציונאל: תצפית מודרכת על הנחליאלי, ואחר כך על ציפורים נוספות, תאפשר המשגה של מאפייני מחלקת העופות.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: שיר וסיפור אודות הנחליאלי
שיעור עוקב: הכללה מתכונות הנחליאלי להגדרת מחלקת העופות
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תצפית בנחליאלי
השיעור פותח בידי המורות: טל כהן
מבית הספר: עין תמר
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: שדה ליד בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: תצפית בנחליאלי
דף עבודה – תצפית על ציפורים
משימה 1: איך ניראה הנחליאלי שלי?
אנחנו יוצאים לתצפית.
כיצד מתנהגים בתצפית?
גילית נחליאלי, התקרב אליו בשקט. תנועות רבות וצעקות מפחידות את הנחליאלי. שב בנחת וצפה בציפור.
1. אחרי שהסתכלת צבע את הנחליאלי שלך.
יש להוסיף איור של נחליאלי ובו מצוינים חלקי גופו: זנב, גב, כיפה ומקור.
זהו נחליאלי ____
2. השלם: לנחליאלי שלי כיפה ______
3. סכם: המקור: עבה / דק
ארוך מהראש / קצר מהראש
הזנב: ארוך /קצר
הרגלים: עבות/דקות
סמנו את התשובה הנכונה.
4. השלם בציור את: הרגליים, הזנב והמקור.
יש להוסיף איור של נחליאלי עם רגליים, זנב ומקור מקווקווים
5. תארו מה עושה הנחליאלי הלבן שלנו ______________________________________________________________________________________________________________________________________________
ערכתם תצפית ראשונה בנחליאלי. אנשים הצופים בקביעות בציפורים ורושמים ביומן את תצפיותיהם נקראים צפרים. היום היית לצפר צעיר.