שם השיעור: מאפייני עצים בגן שבעת המינים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ג'
פרק הלימוד: ט"ו בשבט
מושג ותופעה: מרכיבי העץ ואפיוניו
רציונאל: התנסות התלמידים תסייע להמחיש את הנלמד בכתה בנושא העץ
סוג ההתנסות: חקירה ואיסוף נתונים
שיעור הכנה: הסבר על תוכנית הפעילות בחוץ
שיעור עוקב: בדיקת הממצאים שאספו התלמידים וסיכומם. המשגה של חלקי העץ
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מאפייני עצים בגן שבעת המינים
השיעור פותח בידי המורות: : אלסטר רוחמה, כהן נירה, וגלטשטיין שרית
מבית הספר: שילה קרית אונו
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שביט סער
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: גן שבעת המינים
דגשים והערות: השיעור לא ע"פ תוכנית הלימודים, אלא בעקבות גורם מזמן – חג הט"ו בשבט.
עזרי הוראה וציוד שיש לפתח ולהביא לשיעור החוץ כיתתי: מעטפות המכילות עלים, ענפים שונים ופירות שונים, קליפת גזע, דף עבודה, קלמרים.
חלוקת הכיתה לקבוצות.
דף העבודה:
מרכיבי העץ ואפיוניו
הגיעו לגן שבעת המינים בחטיבה הצעירה של ביה"ס
1. התבוננו בעצים שסביבכם
2. פתחו את המעטפה שקבלתם
3. קראו היטב את הרמזים הנמצאים במעטפה, ומצאו את העץ ע"פ הרמזים
________________________________________________________
4. ציירו את העץ או את פירותיו
5. הכינו תעודת זהות לעץ ע"פ המרכיבים הבאים:
א. צורת עלי העץ (לב, תלתן, מחטני) _______________________________
ב. מרקם העלה (קשקשני, חלק) __________________________________
ג. שפת העלה (חלקה, משוננת, חרוקה [גלים]) ________________________
ד. גזע העץ (עבה, דק, מחוספס, חלק, דוקרני) ________________________
ה. נוף העץ (מלבני, משולש [ברוש] וכו') _____________________________
ו. סוג העץ (ירוק עד, שלכת וכו') _________________________________
6. מדוע לדעתכם התבקשתם לחקור את העץ, ומדוע דווקא עצי פרי ולא עצי
סרק? __________________________________________________