שם השיעור: הרוח והאדם- תועלת ונזקים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: מזג אויר
מושג ותופעה: רוח, משקעים, שבשבת, משפטים הקשורים לרוח
רציונאל: בתכנית הלמודים נושא של תופעות מזג – אוויר. התלמידים לומדים על המשקעים: גשם , שלג וברד וכן על הרוח המשפיעה רבות על המשקעים וכן מביאה עימה תועלת רבה , אך גם גורמת לנזקים רבים לצומח , בעלי החיים והאדם.
הלמידה החוץ כיתתית תאפשר למידה משמעותית, כאשר התלמידים ירגישו
את משבי הרוח השונים בחצר בית – הספר או ליד הפארק של מלון ארבע העונות
הנמצא ליד הים . כמו כן תהיה למידה חוויתית בבניית השבשבת או הסביבון בכיתה מחומרים
שונים: נייר, בריסטול או שקף .
התלמידים יעיפו את השבשבות בחצר בית – הספר וכן בקרבת הים, שם השפעת הרוח חזקה יותר וניתן לראות את כיוון הרוח ועוצמת הרוח.
סוג ההתנסות: איסוף עדויות על רוח, כתיבה, לימוד משפטים
שיעור הכנה: התלמיד מגדיר מהמילון את המושג "רוח".
המורה מוסיפה ידע נוסף על הרוח.
משימה לשעורי בית: להגדיר מהמילון את המושגים: הוריקן, טייפון וטורנדו.
איזו תועלת מביאה הרוח לאדם? איזה נזקים גורמת הרוח ליצורים החיים ?
שיעור עוקב: התלמידים לפי הקבוצות – כל ראש קבוצה מספר לתלמידי הכיתה, ממה נהנתה הקבוצה במהלך הסיור.
התלמידים עונים במחברת לסיכום הנושא על השאלות הבאות :
איזה סימנים או עקבות משאירה הרוח אחריה?
איזו תועלת מביאה הרוח לאדם?
רשום מה ידוע לך על נזקי הרוח?
מדוע, לדעתך, מודיעים בתחזית מזג האוויר היומית את מהירות הרוח?
למי זה חשוב?
אילו סוגי רוחות אתה מכיר?
איזה שבשבת הייתה מוצלחת ביותר ומאיזה חומר?
סמן מתוך הרשימה את המכונות או הכלים שנעים בעזרת הרוח : פטיש, טחנת רוח, אנייה, רכבת, כדור פורח, אוטו, סירת מפרש, מברג, עפיפון, שבשבת, מספריים, שרוול רוח.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הרוח והאדם
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן-מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: טיילת ליד הים
דגשים והערות: השיעור כולל חלקים רבים ומשימות רבות, כך גם שיעור ההכנה, שיעורי הבית והשיעור העוקב.
דף העבודה:
שיעור הכנה .
התלמיד מגדיר מהמילון את המושג "רוח" .
רוח – תנועת אוויר, אוויר הנע ממקום למקום, זרימת אוויר .
המורה מוסיפה ידע נוסף על הרוח – הרוח נושבת כשהאוויר במקום אחד מתחמם
ועולה למעלה ואת מקומו תופס אוויר קר שבא ממקום אחר. על פי רב מתחממת
האדמה יותר מהר מאשר הים.
יש רוחות עזות אשר מסוגלות לגרום להרס רב ונזקים לאדם ולרכושו, כאלה הם
הרוחות: הוריקן, טייפון וטורנדו .
משימה לשעורי בית: להגדיר מהמילון את המושגים: הוריקן, טייפון וטורנדו.
רוחות אלה הורסים עצים, בתים, גשרים, כבישים, גורמים לגלי – ים גבוהים
המציפים אזורים התיישבותיים וגורמים לנזקים רבים.
משימה: א. איזו תועלת מביאה הרוח לאדם?
ב. איזה נזקים גורמת הרוח ליצורים החיים?
תשובות : א. התועלת שמביאה הרוח לאדם היא: מייבשת את הכביסה, נושאת
את העננים הגורמים לירידת הגשמים, מפיצה זרעים של פרחי בר,
מסובבת את הכנפיים של טחנת – רוח, מסייעת לנדידת הציפורים,
עוזרת במעוף של כדור – פורח , עוזרת להשיט סירת מפרש,
גורמת לנשירת עלי שלכת.
ב. הנזקים שהיא גורמת: עוקרת גשרים ועצים מן השורש, עוקרת בתים,
קורעת חוטי חשמל מהעמודים, מציפה בתים, מביאה אבק אל הבתים.
בבית: רשום בטבלה את התועלת והנזק לפי המשפטים הנמצאים מטה.
הנזקים שגורמת הרוח
התועלת של הרוח
רוח שמפזרת את אבקני הפרחים, רוח קורעת את חוטי החשמל, רוח העוקרת בתים,
רוח המייבשת את הכבסים, רוח המביאה ענני גשמים, רוח המניעה את כנפי טחנת
הקמח, מעיפה את עלי השלכת, מביאה אל הבית אבק דרכים, מעיפה עפיפון אל על,
מסובבת שבשבות רוח ליצירת חשמל, עוקרת גשרים ועצים מן השורש,מניעה סירות
רוח – היא תנועת אוויר . האוויר נמצא בכל מקום על פני כדור – הארץ .
תכונותיו של האוויר : אוויר חם עולה , אוויר קר יורד .
האוויר הוא שקוף ,
האוויר הוא גז , חסר צבע , טעם או ריח .
האוויר יכול לנוע ממקום למקום .
ניסוי : ניפוח בלון.
מטרת הניסוי: להרגיש את משב הרוח היוצא מפתח בלון נפוח .
השערה: כאשר פותחים פתח צר בבלון המנופח יצא אוויר בחוזקה .
תוצאות ומסקנות הניסוי : לאוויר יש צורך להתפשט כי הוא גז לכן יצא אוויר מהפתח
בעוצמה רבה .
תהליך הניסוי : נפחו בלון , כאשר הוא מנופח .
מה יש בתוכו ? אוויר .
כעת , פתחו את פתח הבלון והניחו את היד ליד הפתח של הבלון .
מה אתם מרגישים ?
משב רוח .
כשהאוויר נמצא בתנועה זוהי רוח .
התלמידים מקבלים דף עבודה שבו יש הסברים מפורטים כיצד להכין את
השבשבת לאיתור כיוון הרוח .
התלמידים מכינים את השבשבת מחומרים שונים , כמו: נייר , בריסטול
או שקף . כאשר אנו נצא לסיור ניקח איתנו את השבשבות ונבדוק אותן
בחצר בית הספר וכן בגן הטיילת שליד מלון ארבע העונות .
כמו כן אנו מזכירים להם את כללי ההתנהגות בזמן יציאה מחוץ לכיתה ,
שנלמדו כי כבר יצאנו השנה לפעילויות שונות בחצר בית הספר.
היציאה לטיילת ליד הים .
נושא השיעור בחוץ – הרוח .
קהל היעד : כיתה ב' .
משך הפעילות : כשעה .
עונה מתאימה : סוף הסתיו , תחילת החורף – רצוי יום שרוחות נושבות בו .
מקום הפעילות : הגן ליד הטיילת של מלון ארבע העונות .
מטרות הפעילות : - הכרת תופעות הקשורות לרוח .
- הכרת חשיבות המעקב אחר הרוח : כיוון ועוצמה
לשימושים שונים ובעיקר לחיזוי מזג – האוויר .
- לבדוק איזו שבשבת הסתובבה במשך זמן ארוך יותר ?
- ומאיזה חומר השבשבת הייתה יציבה יותר ?
מסלול הסיור : יציאה מביה"ס לכיוון גן הטיילת ליד מלון " ארבע העונות " .
התלמידים יצאו לחצר ביה"ס – האם הם מבחינים בתנועת אוויר ?
המורה קוראת את השיר " אולי ראיתם את הרוח ?" / לאה נאור .
התלמידים מתבקשים לאסוף עדויות על תנועה של אוויר בסביבה .
תנועת העצים , נשירת העלים , דפים שעפים , יש המרטיבים את האצבע
במים ומרימים את האצבע הרטובה באוויר וחשים תנועת אוויר , כמו כן
ניתן להעיף את השבשבות – כאשר כל 3 או 4 תלמידים מעיפים יחד את
השבשבת . ניתן גם לקשור סרטי קרפ למפרק היד של התלמידים ולראות
על פי התנועה האם יש רוח ? ולאיזה כיוון היא נושבת ?
לשאול את התלמידים על חשיבות המעקב אחר הרוח לפי כיוון ועוצמה ,
לשימושים יומיומיים ובעיקר לחיזוי מזג – האוויר .
יוצאים מבית הספר לעבר הגן המשקיף אל הים ששם יש רוח חזקה יותר
התלמידים כותבים ,כיצד משפיעה הרוח על הצומח בסביבה ?
התלמידים יכולים לכתוב על נשירת העלים , תזוזת הענפים , ניירות שעפים ברוח,
כובעים שנופלים , בגדים שתלויים על החבלים נעים מהבתים שמסביב .
התלמידים מתחלקים למספר קבוצות וכל קבוצה מעיפה את השבשבות שלהן ,
ניתן לראות ולמדוד איזה שבשבות יסתובבו שמשך זמן רב יותר באוויר ,ואילו
נתקלו וכמעט לא יסתובבו ?
האם ניתן לראות מהי כיוון הרוח ? ומהי עוצמתה ?
לסיום ניתן לתת משימה שכל קבוצה תחשוב על ביטויים עם המילה " רוח " ,
או מושגים הקשורים לסוגי רוחות שונים שנלמדו בכיתה .
רוח חרישית , רוח קלה , רוח חזקה , רוח סערה , סערה , סערה עזה , הוריקן.
ברוח טובה – ברצון טוב .
רוח פרצים – רוח שבאה מכיוונים שונים .
רוח קדים – רוח חמה .
רוח שטות – שובבות .
קצר רוח – חסר סבלנות .
מצב הרוח – הרגשה נפשית .
נחת רוח – סיפוק , הרגשה טובה .
רוח חיים – מרץ .
אל " תעשה רוח " – אל "תשוויץ " .
משל ברוחו – שלט ברוחו .
אורך רוח – סבלני .
שיעור עוקב .
התלמידים לפי הקבוצות – כל ראש קבוצה מספר לתלמידי הכיתה , ממה נהנתה
הקבוצה במהלך הסיור .
התלמידים עונים במחברת לסיכום הנושא על השאלות הבאות :
1. איזה סימנים או עקבות אחרים משאירה הרוח אחריה ?
2. איזו תועלת מביאה הרוח לאדם ?
3. רשום מה ידוע לך על נזקי הרוח ?
4. מדוע , לדעתך , מודיעים בתחזית מזג האוויר היומית את מהירות הרוח ?
למי זה חשוב ?
5. אילו סוגי רוחות אתה מכיר ?
6. איזה שבשבת הייתה מוצלחת ביותר ומאיזה חומר ?
7. סמן מתוך הרשימה את המכונות או הכלים שנעים בעזרת הרוח : פטיש ,
טחנת רוח, אנייה , רכבת , כדור פורח , אוטו , סירת מפרש , מברג , עפיפון ,
שבשבת ,מספריים , שרוול רוח .
התלמיד מקבל דף עבודה ובו ישנן תמונות בסדר הפוך , עליהם לרשום את הסדר
הנכון לפי המספריים 1 , 2 , 3 .
השלם את הסיפור לפי הפתגם המתאים לפירוש הכתוב מתחת לקו – התבונן
בלשון הרוח .
היום נכנסה בעומרי ___________ , הוא ממש אבד כל שליטה עצמית ולא
( שובבות )
___________ , אביו יוסי נעשה _____________ , התרגז ואמר , מה קורה
(שלט בעצמו) ( חסר סבלנות )
לך היום ? הפסק ____________ . כששמע עומרי את אביו , החליט להירגע
( להשוויץ )
ולהתנהג למופת , ולאבא הייתה ____________________ אמיתית .
( סיפוק והרגשה טובה )
לשון הרוח .
1. רוח שטות - שובבות .
2. נחת רוח - סיפוק , הרגשה טובה .
3. קצר רוח - חסר סבלנות .
4. אל " תעשה רוח " - אל " תשוויץ " .
5. משל ברוחו - שלט ברוחו .
---------------------------------------------------------------
לשון הרוח .
1. רוח שטות - שובבות .
2. נחת רוח - סיפוק , הרגשה טובה .
3. קצר רוח - חסר סבלנות .
4. אל " תעשה רוח " - אל " תשוויץ " .
5. משל ברוחו - שלט ברוחו .
---------------------------------------------------------------
לשון הרוח .
1. רוח שטות - שובבות .
2. נחת רוח - סיפוק , הרגשה טובה .
3. קצר רוח - חסר סבלנות .
4. אל " תעשה רוח " - אל " תשוויץ " .
5. משל ברוחו - שלט ברוחו .
הנחיות להכנת שבשבת רוח .
חומרים להכנת השבשבת : ריבועים עשויים דפי נייר צבעוניים בגודל של
20 20 , מספריים , צבעים , נעצים , קשיי שתייה .
מדבקות בגדלים שונים .
הוראות הכנה : * צבעו את הריבוע משני צדדיו .
* סמנו על הריבוע את אלכוניו ( ע"י קיפולי נייר ) . בצורה שיתקבלו
ארבעה משולשים .
* גזרו את ארבעת האלכסונים עד כ- 2 ס"מ לפני המרכז .
* העבירו את ארבעת הקצוות של המשולשים למרכז והניחו אחד על
השני והדביקו במדבקה גדולה.
* נעצו את הנעץ במרכז הקצוות וכן בקש השתייה , יש להקפיד לא
להצמיד את השבשבת אל הקש ( לשמור על רווח של 1 מ"מ ).
יש לכופף את הנעץ כדי לא להידקר או לשים סיכה רגילה .
במקום זה יהיה רישום של צורת השבשבת .