שם השיעור: חוש הראייה
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: א'
פרק הלימוד: חמשת החושים
מושג ותופעה: חוש הראייה
רציונאל: התלמידים לומדים על חמשת החושים לזהותם ולהבין את חשיבותם ושימושם. השיעור מאפשר התנסות באחד החושים - חוש הראייה. "שלילת החוש" מסייעת בהבנת חשיבותו בכל מצב.
סוג ההתנסות: תיאור חפצים באמצעות חושים אחרים, מניעת חוש הראייה והסקת מסקנות
שיעור הכנה: לימוד חמשת החושים
שיעור עוקב: התלמידים יציגו את הממצאים מההתנסות בכיתה, ניהול דיון לגבי חשיבותו של חוש הראייה, שיחה על חשיבותם של החושים האחרים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: חוש הראייה
השיעור פותח בידי המורות: מורן ספיר
מבית הספר: שילה, קרית אונו
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: שביט סער, הצוות הדידקטי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות: יש לצייד את התלמידים במטפחות לכיסוי העיניים ולהסביר להם על ההתנסות לפני היציאה החוצה.
דף העבודה:
חוש הראייה- עבודה חוץ כיתתית
הוראות:
1. צאו לחצר בית הספר מול החטיבה הצעירה.
2. התחלקו לזוגות והחליטו מי מבין הזוג מכסה את עיניו בעזרת המטפחת.
משימה:
בחרו שלושה חפצים מהחצר (יכול להיות גם חפצים גדולים כמו קיר, בניין, עץ)
נסו לתאר לחבר שעיניו מכוסות את החפץ מבלי לומר את שמו, התיאור יכול להיות: צבע, צורה וריח.
אפשר לתת לחבר שעיניו מכוסות את החפץ שיגע בו וישאל עליו שאלות.
מלאו את הטבלה הבאה ביחד:
החפץ תיאורו האם היה קשה לגלות מהו החפץ? בלי לראותו?
_________________ ______________________ ____________________
_________________ ______________________ ____________________
_________________ ______________________ ____________________
_________________ ______________________ ____________________
_________________ ______________________ ____________________
שאלות למחשבה:
• כיצד הרגשתם כשלא יכולתם לראות והייתם צריכים להשתמש בחושים אחרים?
• כיצד חוש הראייה מסייע לנו ביום יום?
• אלו תפקידים עיקריים יש לראייה?