שם השיעור: מיון קונכיות
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: קבוצה רב גילית – מועצה ירוקה
פרק הלימוד: עולם החי
מושג ותופעה: חלזונות, צדפים, קונכיות
רציונאל: התלמידים יכירו מגוון קונכיות של מיני רכיכות, ימיינו אותם ויזהו מינים באמצעות מגדיר.
סוג ההתנסות: חקר הכולל איסוף, מיון וזיהוי
שיעור הכנה: הסבר על כללי התנהגות מחוץ לבית הספר, אופן הפעילות בחוף. לבקש מהתלמידים להביא קלסר קשיח ובריסטולים, שקית ניילון, כלי כתיבה ונייר דבק שקוף.
שיעור עוקב: סיכום אילו קונכיות, ממה שאספו הילדים, שייכות לקבוצת החלזונות ואילו לצדפות. מהם שמותיהם של הקונכיות שמצאו?
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מיון קונכיות
השיעור פותח בידי המורות: אוצ'יטל פולינה
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חוף הים
דגשים והערות: על התלמידים להביא את הציוד הנדרש.
דף העבודה:
שם התלמיד:________________
אנו נמצאים החוף הים.
1. טיילו על החוף ואספו לתוך שקית ניילון מגוון קונכיות של מיני רכיכות.
2. נסו למיין את הקונכיות לקבוצות. (חישבו על פי אילו קריטריונים תמיינו את הקונכיות).
רוב הקונכיות שאנו מוצאים בחוף הים שייכות לבעלי חיים מקבוצת הרכיכות:
חלזונות וצדפות.
לחלזונות קונכייה אחת מפותלת.
לצדפות קונכייה העשויה משני חלקים (שתי כסוות).
3. מיינו את הקונכיות לחלזונות וצדפות והדביקו אותם על הבריסטולים
(כל קבוצה בדף נפרד).
4. נסו לזהות את סוגי הצדפות והחלזונות בעזרת מגדיר קונכיות ורשמו את שמותיהם ליד הקונכייה שהדבקת.
עבודה נעימה!