שם השיעור: תנועת הצל
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה
פרק הלימוד: ללכת על כוכב הלכת, מדעי כדור הארץ והיקום
מושג ותופעה: תנועת הצל כהמחשה של תנועת כדור הארץ
רציונאל: מעקב אחרי תנועת הצל יהווה מבוא ללימוד תנועת כדור הארץ
סוג ההתנסות: יציאה החוצה במשך כמה פעמים וסימון מיקום הצל על דף או בשטח מתוחם בתחנת הלימוד
שיעור הכנה: הכרת תופעת הצל
שיעור עוקב: הצגת תוצרים והשוואה ביניהם
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תנועת הצל
השיעור פותח בידי המורות: שוורצמן אינה; סרוסי מיכל; מוסקו ענת
מבית הספר: דוד, נתניה
במסגרת: השתלמות בלמידה חוץ-כיתתית
בהנחיית: הצוות הדידקטי
בשנת: 2008
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה:
השעון העתיק, שאנו מכנים "שעון שמש", הוא למעשה "שעון צל". זהו מתקן למדידת זמן, המבוסס על הטלת צל.
כלים וחומרים: קיסם, דף נייר ומעט פלסטלינה.
מהלך המשימה:
א. העמידו את הקיסם והדקו אותו בעזרת פלסטלינה אל מרכז הדף.
ב. הניחו את הנייר עם הקיסם על משטח מואר על ידי השמש, הדקו את הנייר למשטח עם מעט פלסטלינה.
ג. האם הקיסם מטיל צל? מהו כיוון הצל?
____________________________________________________________________________________________________________________________
ד. העבירו קו לאורך הצל שהוטל ורשמו על ידו את השעה.
ה. חיזרו על העברת הקו ורשמו כעבור שעה, שעתיים וכן הלאה – עד סוף יום הלימודים.
שאלה:
תוכלו להסביר מדוע השתנה מקום הצל על הדף?
____________________________________________________________________________________________________________________________