שם השיעור: חושים בסביבתנו הטבעית
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: א'
פרק הלימוד: חושים ואיברים המפעילים אותם
מושג ותופעה: חמשת החושים, איברים שונים
רציונאל: בתכנית הלימודים במדעים לכיתות א', הילדים למדו על חמשת החושים ועל האברים המפעילים אותם. הקרבה לים ליד ביה"ס, מזמנת התנסות נוספת, ויישום הנושא הנלמד, והפעם בסביבה הטבעית. השימוש בחושים בטבע, ייערך כשיעור מסכם חוויתי לנושא שנלמד בכיתה.
סוג ההתנסות: משימות שימוש בחושים
שיעור הכנה: שיחה בכיתה – התלמידים ייזכרו ויזכירו מהם החושים שאנו מפעילים בחיינו ביום יום, ומהם האברים המפעילים אותם. הילדים ישערו אילו חושים נפעיל בסיור מחוץ לכיתה, בסביבה הטבעית – הים, ומה יאפשר הפעלתם.
נזכיר כללי התנהגות בירידה לים ובסיור עצמו.
שיעור עוקב: כל קבוצה תציג (תספר ותראה) את תוצריה בכיתה, בפני המליאה.
דיון כיתתי – מסכם: אילו קולות, מראות, צבעים ומרקם, שונים, קלטנו בבית הספר ובכיתה? ואילו קלטנו (וניתן לקלוט) רק בטבע, מחוץ לכיתה, ליד סביבת הים?
התייחסות לחוויית הלמידה החוץ כיתתית.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: חושים בסביבתנו הטבעית
השיעור פותח בידי המורות: : ג'ני, יפית, אנדראה
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן-מרדכי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חוף הים
דגשים והערות: עבודה בשלשות: כל קבוצה תקבל דפי משימה והנחיה ברורה של המורות לפני ביצועם. העבודה והדיון ייערכו בקבוצות למידה קטנות. התיעוד אישי (דפי משימה לכל תלמיד/ה בקבוצה).
דף העבודה:
שמי: _____________________ כתה א'
מַרְאוֹת וּצְבָעִים בִּסְבִיבַת הָיַם
1.בְּאֵיזֶה אֵיבַר מִשְׁתַמְשִׁים לִקְלִיטַת מַרְאוֹת וּצְבָעִים? (הָקִיפוּ אֶת הָאֵיבַר הָנָכוֹן.)
אף אוזניים ידיים לשון עיניים קצה האצבעות
2. צַיְרוּ או כִּתְבוּ מַרְאוֹת וּצְבָעִים שֶׁאָתֶם קוֹלְטִים בָּיַם.
בית הספר "יהודה הנשיא" נתניה – למידה חוץ כיתתית
שמי: _____________________ כתה א'
קוֹלוֹת בִּסְבִיבַת הָיַם
1. בְּאֵיזֶה אֵיבָר מִשְׁתַמְשִׁים לִקְלִיטַת קוֹלוֹת? (הָקִיפוּ אֶת הָאֵיבָר הָנָכוֹן).
אף אוזניים ידיים לשון עיניים קצה האצבעות
3. עִצְמוּ עֵיְנַיים וְהַקְשִׁיבוּ – אֵיזֶה קולוֹת אָתֶם קוֹלְטִים?
4. צַיְרוּ או כִּתְבוּ קוֹלוֹת שֶׁאָתֶם קוֹלְטִים בָּיַם.
בית הספר "יהודה הנשיא" נתניה – למידה חוץ כיתתית
שמי: _____________________ כתה א'
רֵיחוֹת בִּסְבִיבַת הָיַם
1. בְּאֵיזֶה אֵיבָר מִשְׁתַמְשִׁים לִקְלִיטַת רֵיחוֹת? (הָקִיפוּ אֶת הָאֵיבָר הָנָכוֹן.)
אף אוזניים ידיים לשון עיניים קצה האצבעות
2. צַיְרוּ או כִּתְבוּ רֵיחוֹת שֶׁאָתֶם קוֹלְטִים בָּיַם.
בית הספר "יהודה הנשיא" נתניה- למידה חוץ כיתתית
שמי: _____________________ כתה א'
מִרְקָם בִּסְבִיבַת הָיַם
1. בְּאֵיזֶה אֵיבָר מִשְׁתַמְשִׁים לִקְלִיטַת מִרְקָם? (הָקִיפוּ אֶת הָאֵיבָר הָנָכוֹן.)
אף אוזניים ידיים לשון עיניים קצה האצבעות
2. חַפּשׂוּ חֲפָצִים חֲלָקִים וַחֲפָצִים מְחוּסְפָּסִים.
3. מַיְנוּ והַדְבִּיקוּ אוֹ צַיְרוּ בָּטַבְלָה שֶׁלִפְנֶיכֶם.
מִרְקָם חָלָק מִרְקָם מְחוּסְפַּס