שם השיעור: עונות השנה
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: א'-ב'
פרק הלימוד: עונות השנה
מושג ותופעה: השינוי שחל בנוף בעונות השנה כגון המראה הכלי של האדמה, השמיים והים.
רציונאל: שינויים בנוף מתרחשים יומיום בהתאם לשינויי מזג האוויר ועונות השנה, אולם ללא הכוונה חוקרת אין אנו מעניקים תשומת לב לפרטים 'הקטנים.' חקירה של המראה הכללי, הנערכת כארבע פעמים בשנה, תמחיש את עוצמת השינויים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הגדרה משותפת עם התלמידים של מפתחות החקירה לכל רכיב: מפתח צבעים לשמיים, מפתח לכמות הצמחים, מפתח למצב הגלים בים וכו'
שיעור עוקב: ריכוז הממצאים ויצירת לוח עם תמונות ונתונים לכל אחת מהעונות.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: עונות השנה באפולוניה
השיעור פותח בידי המורות: דסקל רחל, וינטר נועה, לוי ג'וסיה, צבחון אורה
מבית הספר: ברנדיס, הרצליה
במסגרת: יום מערכת בגן לאומי אפולוניה
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: רכס הכורכר ומראה השמיים והים
דגשים והערות: הבדיקה בתחנת הלימוד נעשתה ארבע פעמים במהלך השנה
דף העבודה: בלשים יוצאים לחקור
בלשים היוצאים לחקור
שמות התלמידים בצוות המחקר:
יום, תאריך ושעת הבדיקה:
מקום הבדיקה:
הנכם נמצאים בגן לאומי אפולוניה.
חקרו את סביבכם: השמיים, האדמה, הים, וכל מה שביניהם.
1. התבוננו ורשמו:
מראה השמיים: בהיר או מעונן
צבע השמיים: כחול או אפור
צבע הצמחים: ירוקים או אפורים
2. מששו ורשמו:
רגבי האדמה:
קושי: רכים או קשים
פריכות: מתפוררים או בוציים
רטיבות האדמה: יבשה או רטובה
משב הרוח: חזקה או חלשה
מזג האוויר היום: קר או חם
3. הקשיבו ורשמו האם אתם שומעים:
רשרוש צמחים ____
רחש גלים _____
המיית הרוח ______
4. רשמו או ציירו דברים נוספים אותם ראיתם, מיששתם או שמעתם, ושלא רשמנו אותם בדף המחקר:
__________________________________________________________
__________________________________________________________