שם השיעור: חוף הים וחול הים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: חול הים וסביבת חוף הים.
מושג ותופעה: רחש גלים, ציוץ ציפורים, שריקת המציל, חי, צומח, דומם, כורכר.
רציונאל: לימוד המושגים הנמצאים בסביבת חוף הים מתבצע בצורה הטובה ביותר כאשר התלמידים חשים את הדברים באמצעות חושיהם, דבר שלא ניתן להשיג בלימוד בכיתה.
סוג ההתנסות: חקירה באמצעות חושים
שיעור הכנה: קריאת הסיפור "גרגר החול". הסבר כיצד למלא את הטבלאות שינתנו בפעילות מחוץ לכיתה. מתן הסבר לכללי בטיחות בהליכה לחוף הים ובסביבת חוף הים.
שיעור עוקב: דיווח על הממצאים. סיכום החומר הנלמד על חול הים וסביבת חוף הים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: חוף הים וחול הים
השיעור פותח בידי המורות: קרן מרציאנו, אורה ליברמן, נאווה שאול, קרן קרסילובסקי
מבית הספר: יונתן נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חוף הים
דגשים והערות: השיעור מחולק לשני נושאים, ניתן לערוך את השיעור ביחד או לחלקו לשתי יחידות נפרדות.
דף העבודה 1 -
דף עבודה בשיעור החוץ כיתתי
כיתה ב'
הנושא: מראות וקולות בחוף
המקום: חוף הים
1. התבוננו סביבכם ורשמו בטבלה את אשר קולטים בעיניים:
חי צומח דומם
קרוב לים
קרוב לכורכר
היכן מצאתם יותר בעלי חיים וצמחים?________________________
נסו לשער מדוע?______________________________________
2. הקשיבו לקולות בחוף ורשמו בטבלה את אשר אתם קולטים באוזניים:
מקור הקול סוג הקול עוצמת הקול
3. אילו מהדברים שראיתם אפשר לראות רק בחוף הים ומדוע?
__________________________________________________________________________________________________________________________
4. אילו מהקולות ששמעתם אפשר לשמוע רק בחוף הים ומדוע?
__________________________________________________________________________________________________________________________
דף העבודה 2 -
דף עבודה בשיעור החוץ כיתתי
כיתה ב'
הנושא: חול הים
המקום: חוף הים בנתניה
מטרת השיעור: לחקור את חול הים בעזרת החושים.
1. התבוננו בחול. מה צבעו? ____________
2. געו בחול. מה אתם חשים? הקיפו: החול נעים / לא נעים.
חלק / מחוספס.
3. מלאו מים בדלי ושימו בו כף חול. מה קרה לחול?
_____________________________________________________________
4. שיפכו מים על החול היבש.
מה קרה למים? _________________________________________________
מה קרה לחול? _________________________________________________
5. קחו מעט חול בכף היד ונסו לספור את גרגריו.
האם הצלחתם? _____ מדוע ______________
6. קחו מעט חול בכף היד ונישפו לעברו. מה קרה?
_______________________________________________________________
7. צעדו מספר צעדים בחול. מה אתם רואים בחול?
_______________________________________________________________
עבודה נעימה!