שם השיעור: סלעים ומערכות מים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה'-ו'
פרק הלימוד: סוגי סלעים
מושג ותופעה: ידע מדעי לבניית מערכת טכנולוגית למים
רציונאל: דרך לימוד על סוגי סלעים יוכלו התלמידים להציע פתרונות להובלת מים לישוב. כך ילמדו כיצד ידע מדעי מסייע בפתרון בעיות אמת.
סוג ההתנסות: זיהוי והבחנה בין סוגי סלעים
שיעור הכנה: הצגת בעיית אספקת המים בעבר והובלה לפתרון לבעיה על ידי מערכת להובלת מים בעזרת תעלות וצינורות.
שיעור עוקב: בחינת תשובות התלמידים וסיכום ניתוח סוגי הסלעים כדרך ליצירת מערכת המים לשם פתרון בעיית המים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הסלע בו נחצב מאגר המים בנצרת
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: אלחורש, נצרת
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: ניצן בשן, הצוות הדידקטי
בשנת: 2002/3
תחנת הלימוד: מאגר המים, נצרת
דגשים והערות:
דף העבודה: מערכת המים
דף עבודה – מערכת המים
על התלמידים להגיע למאגר המים ולהצטייד במערכת שדה להגדרת סלעים, הכוללת: מסמר, מעט מים ובקבוק חומצה מלחית מהולה.
עליכם לזהות את תכונות הסלעים שבזכותם נחצב המאגר דווקא במקום זה.
1.עליכם ללכת מהכניסה למאגר ועד לקצהו. בדרך רשמו שלוש עדויות לפחות לכך שהחלל התת קרקעי קשור למערכת המים: _______________________________________________________
במפולת הסלעים שבאזור סרטבה: עליכם לזהות שני סוגי סלעים. הגדירו את תכונותיהם בעזרת הלוח המצורף:
מאפיינים תצפית מסקנות
צבע
פרירות פריר/לא פריר
מידת הקושי בחריצה (לגבי סל שאינו פריר) נחרץ/ נחרץ במסמר/לא נחרץ במסמר
תגובה לגריסה בשיניים (לגבי סלע פריר בלבד) נטחן/לא נטחן
עיסתיות עיסתי מאוד / עיסתי מעט/ לא עיסתי
תגובה לחומצה מלחית מהולה תוסס מאוד / תוסס מעט/ לא תוסס
תצפיות נוספות
3. שימו לב לסדר הסלעים בקירות המאגר והשלימו:
הסלע העליון נקרא __________________ ותכונותיו הבולטות: ________________________
הסלע התחתון נקרא _________________ ותכונותיו הבולטות: ________________________
4. האם יש התאמה בין תכונות שני הסלעים ובין השימוש שנעשה בהם לצורך חציבת המאגר? פרטו. _________________________________________________________________________________