שם השיעור: איכות מי הנחל
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד' – ו'
פרק הלימוד: איכות הסביבה
מושג ותופעה: תצפית על הנחל ובדיקות מעבדה של המים.
רציונאל: במבט על הנחל יתקשו התלמידים להבחין ביצורים חיים. במקרים רבים יראו רק לכלוך וצבע המים ייראה קצת שונה מהצבע של מי הברז. האומנם מי הנחל מזוהמים? מהם האמצעים הקיימים ברשותנו לבחינת מידת זיהום מי הנחל? אם כן, מה הגורמים לזיהום זה?
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הכרות עם סוגי הבדיקות שיש לבצע על מנת לקבוע את איכות המים
שיעור עוקב: הצגת הנתונים שנאספו בשטח והשוואת נתוני המעבדה לנתונים הסובייקטיביים שנאספו.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: בדיקות זיהום מי נחל לכיש
השיעור פותח בידי המורות: אריאלה
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: מרפסת תצפית ליד נחל לכיש (רציף)
דגשים והערות: מהרציף ניתן לצפות על הדברים וכן לאסוף דגימות ולצפות בבעלי החיים ובצומח במקום.
דף העבודה: נחל לכיש
נחל לכיש
1. התבוננו במי הנחל: האם יש תנועת בעלי חיים (אפילו קטנים ביותר) בתוך המים?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. זרקו מספר פירורים של לחם למים. האם מישהו בא לאכול?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. האם יש זרימה במים? הציפו מספר עלים יבשים על המים. האם הם זזים?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. האם יש אשפה במים? _________________________________________________
האם יש אשפה על שפת המים? ___________________________________________
5. קחו שתי כוסות. לאחת שפכו מים מהברז ולשנייה מים מהנחל. השוו את המים בשתי הכוסות לפי הטבלה:
מי ברז מי נחל
צבע המים
האם המים צלולים?
האם למים יש ריח?
האם צף משהו על המים?
6. טבלו את נייר ה – PH במי הנחל. השוו את הצבעים המתקבלים על הנייר לפי הסקאלה. בדקו האם המים בסיסיים / חומציים / נטרליים. הקיפו את התשובה שהתקבלה.