שם השיעור: מיון צמחים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ג'
פרק הלימוד: יצורים חיים - צמחים
מושג ותופעה: מיון פרחים והגדרתם לפי סוג הפרח
רציונאל: עולם הצמחים עשיר ומגוון. אחד האמצעים לזיהוי צמחים הוא הפרח. המיון נעשה לפי מספר מאפיינים המאפשרים להגדיר את תכונות הצמח. כך נגלה את המשותף והשונה, כפי שנעשה בתהליך הבוטאני.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: העלאת רעיונות לאבחנה בין צמחים שונים; הנחיות עבודה וחזרה על כללי שמירת הצומח.
שיעור עוקב: תיאור תהליך המיון כפי שבוצע; סיכום התכונות שהתגלו; הגדרת קריטריונים למיון פרחים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מיון צמחים לפי סוגי פרחים
השיעור פותח בידי המורות: טרי פייר
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: פארק לכיש, מוקד הפריחה
דגשים והערות: בפארק מצויים פרחים שונים המותאמים לבית הגידול
דף העבודה: מיון צמחים לפי מבנה הפרח
דף עבודה
עולם היצורים החיים – מיון צמחים לפי מבנה הפרח
את המשימה הבאה עליכם לבצע רק בתוך גבולות השטח שתראה המורה:
1. בסביבתכם קיימים צמחים בעלי פרחים שונים.
2. ערכו תצפית בפרחי הצמחים. בחרו 4 צמחים שונים וארגנו את המידע בטבלה הבאה: (את שם הפרח תוכלו לבדוק במגדיר הצמחים אצל המורה).
צבע הפרח מספר עלי כותרת צורת עלי כותרת מספר פרחים בכל קרקפת תיאור נוסף שם הצמח
התבוננו בטבלה וענו על השאלות הבאות:
• האם מצאתם פרחים בעלי תכונות זהות? ____________________________________
אם לא, נסו לשער מדוע. _______________________________________________
אם כן, רשמו את שמם: ________________________________________________
• מהי התכונה הבולטת בקבוצת פרחים זו? ___________________________________________________________________
• הציעו שם לקבוצה זו לפי התכונה הבולטת. _________________________________________________________________