שם השיעור: התאמות צומח לתנאי מדבר
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: המדבר
מושג ותופעה: הסתגלות הצלף לתנאי המדבר
רציונאל: לשם הבנת המדבר, על התלמידים להבין את תנאי החיים השוררים במקום וכיצד הצמחים ובעלי החיים מסתגלים להם
סוג ההתנסות: תצפית ובדיקת מכשירים
שיעור הכנה: לימוד על שימוש במכשירים ומגדירים שונים
שיעור עוקב: לארגן את התצפיות והבדיקות ולסכם את האופן שבו חיים בתנאי המדבר
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הסתגלות הצלף לתנאי המדבר
השיעור פותח בידי המורות: עזאם חלבי, אייל שלוסברג, ריקי עמר
מבית הספר:
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים במכללת גורדון
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: עין יורקעם
דגשים והערות:
דף העבודה: הצלף במדבר
דף עבודה – הצלף במדבר
הערה: יש להביא לפעילות מדחום, מד קרינה, מד לחות, מגדיר סלעים ומגדיר צמחים.
1. הבט בסביבה בה אתה נמצא ותאר אותה בעזרת מדידת: טמפ', לחות, קרינה וסוג סלע.
טמפ' לחות קרינה סוג סלע
2. היכן גדל הצלף? (השתמש במגדיר). __________________________________________________________________________________________________________________________________
3. הבט על ענף אחד של הצלף ותאר אותו: _________________________________________________________________________________________________________________________________
4. קטוף עלה אחד ומשש אותו, מה ההרגשה? מה ראית? האם הצבע השתנה? _________________________________________________________________________________________________________________________________
5. שבור את העלה לשניים.
א. לחץ על חלק אחד של העלה ותאר מה קרה? ______________________________________________________________________________________________________________________
ב. נסה לקלף את החלק השני של העלה, האם הצלחת? מה ראית? _____________________________________________________________________________________________________________________
6. לאור הממצאים שמצאת, מה הקשר בין צורת ומאפייני העלים של הצלף לתנאים שמצאת במדבר – טמפ', לחות, קרינה וסוג הסלע? __________________________________________________________________________________________________________________________________