שם השיעור: ייצור הנייר
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ז'
פרק הלימוד: הנייר
מושג ותופעה: תהליך ייצור נייר
רציונאל: הבנת תהליך ייצור מוצר באופן מוחשי, באמצעות סיור במפעל.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: לימוד על תכונות חומרים שונים וביצוע ניסויים בכיתה לפירוק חומרים.
שיעור עוקב: הבנת המורכבות של כל מוצר, העשוי מחומרי גלם שונים העוברים תהליך ייצור
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מחומרי גלם למוצר נייר - סיור במפעל
השיעור פותח בידי המורות: פרח, אביבה, רותי הלוי ולאה לוי
מבית הספר:
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים במכללת וינגייט
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2001
תחנת הלימוד: מפעל לייצור נייר
דגשים והערות:
דף העבודה: מן החומר אל המוצר
שם התלמיד: __________ תשס"ב
בי"ס ע"ש מ. דורות
דף עבודה – הנייר: מן החומר את המוצר
הנכם נמצאים במפעל בו מייצרים נייר. להלן הוראות הבטיחות עליהן יש לשמור בעת הסיור:
1. עליכם לנוע אך ורק בשביל המסומן לאורך פס הייצור.
2. אין להושיט ידיי לעבר מכונות הייצור במפעל.
3. עליכם ללכת אחרי המדריך ולהישמע להוראותיו.
תהליך ייצור הנייר מורכב מארבעה שלבים עיקריים אותם תחקרו במהלך הסיור. בטבלה שלפניכם שאלות קצרות המתייחסות לכל שלב. הנכם מתבקשים לעבור שלב אחר שלב ולענות על כל השאלות המתייחסות לשלב בו קיבלתם הסבר בתהליך הייצור.
שלב 1 שלב 2 שלב 3 שלב 4
מהם החומרים המעורבים בתהליך?
מהם התהליכים שהחומר עובר?
תארו מהן המכונות המעורבות בתהליך?
תנו שם לכל שלב
שאלה למחשבה:
עליכם לייצר נייר בצבע ורוד. באיזה שלב, בתהליך הייצור, תצטרכו להתערב על מנת לקבל מוצר זה?
שיעורי בית
1. תנו דוגמא למוצרים נוספים ולשלבי ייצורם.
2. פעילות רשות – קראו בספרות מקצועית על שלבי ייצור הנייר בתעשייה. כתבו מה ההבדלים בין תהליכי ייצור הנייר השונים?