שם השיעור: ייצור החלב
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד'
פרק הלימוד: החלב ותוצרתו
מושג ותופעה: תהליך הייצור וכללי ניקיון במכון חליבה
רציונאל: הבנת הייצור של מוצר הנקי מחיידקים מתוך סביבה מזוהמת ורוחשת חיידקים.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הכרת המושגים: סטריליות, ניקיון, לכלוך, זיהום, חיטוי, סדר.
שיעור עוקב: הבנת כללי ההיגיינה הקפדניים להבטחת מוצר נקי, בריא ואיכותי.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: ניקיון בתהליך החליבה
השיעור פותח בידי המורות: שרה, שושנה, אורה
מבית הספר: בית יעקב
במסגרת: השתלמות רכזי טיולים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת:
תחנת הלימוד: מכון חליבה
דגשים והערות:
דף העבודה:
דף עבודה – ניקיון בחליבה
1. התבונן במקום רביצת הפרות ותאר את האדמה במקום. __________________________________________________________________________________________________________________________________
האם אתה חש בריח מיוחד במקום? ______________________________________________________________
האם אתה מבחין בזבובים במקום? _________________________________________________________________
על מה הדבר מעיד? _________________________________________________________________
2. הכנס למכון החליבה וערוך השוואה בינו לבין חצר הרפת, לפי הטבלה הבאה:
חצר הרפת מכון החליבה
קרקע
מחיצות
ריח
תנועות
מצב הניקיון
3. רשום את אמצעי הניקיון בכניסה למכון החליבה ובמקום עצמו. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. מדוע לדעתך מקפידים על רמת הניקיון הגבוהה במכון החליבה? __________________________________________________________________________________________________________________________________