שם השיעור: תכונות החומרים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: תכונות החומרים
מושג ותופעה: תכונות חומרים שונים בסביבה
רציונאל: הילדים יכירו את סוגי החומרים השונים הנמצאים בסביבה. הכרות עם חומרים אלו יסקרנו את התלמיד לבדוק מהם תכונות חומרים אלו, ולעמוד על הקשר בין תכונת החומר ובין החפץ/ השימוש בחומר זה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: התלמידים ילמדו על חומרים שונים הנמצאים בסביבה (עץ, מתכת). מתן הנחיות לתלמידים לגבי העבודה בשטח.
שיעור עוקב: איסוף כל הנתונים של הילדים וסיכום, הדגשת הקשר בין תכונות החומרים ובין השימוש בהם. תערוכת ממצאים של החפצים השונים ומתן שיעורי בית בנושא.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תכונות החומרים בחצר בית ספר
השיעור פותח בידי המורות: : וינטראוב ענבל
מבית הספר: שילה קריית אונו
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שביט סער
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות: במהלך העבודה בחצר בית הספר המורה תעקוב אחר שלבי העבודה על פי דף העבודה. ניתן לבצע מיון לחפצים שאספו התלמידים ביחד במקום פתוח, כך שכל התלמידים יוכלו להיות שותפים למיון ויראו את החלוקה בעיניהם.
דף העבודה:
תכונות החומרים.
צאו לחצר בית הספר ואספו 5 חומרים שונים מהסביבה.
כתבו ליד כל חומר מהו החפץ שיוצרים ממנו.
חקרו כל חומר וכתבו בתוך הטבלה מהי התכונה האופיינית לחומרים שמצאתם (לרשותכם מאגר תכונות בתחתית הטבלה).
חומר חפץ תכונה
נייר מחברת נקרע
מאגר התכונות: מבריק, שקוף,נמתח,מתוק, בעל ריח , רך, מחוספס.
4.בחרו 2 חומרים וחשבו מדוע זו התכונה שמצאתם לו?
______________________________________________________________________________________________________________________________
עבודה נעימה!