שם השיעור: תכונות חומרים
מקצוע הוראה: מדעים
כיתה: ב'
פרק הלימוד: עולם החומר
מושג ותופעה: חומרים ותכונותיהם
רציונאל: העולם עשיר בחפצים ובחומרים שאינם זמינים בכיתה. מפגש עם החפצים והחומרים יאפשר לתלמידים לבחון את תכונות החומרים ולעמוד על הקשר שבין סוג החפץ לטיב החומר ממנו הוא עשוי. כך יבינו התלמידים את משמעות החומר ותכונותיו.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הנחיות לגבי דרכי החקירה בשטח.
שיעור עוקב: תערוכת ממצאים; אבחנה בין חפץ לבין חומר; קשרים בין תכונות החומרים לבין השימוש בהם.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: זיהוי חפצים וחומרים בשטח
השיעור פותח בידי המורות: עינב קרן
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: רחבת הכניסה לפארק לכיש, אשדוד
דגשים והערות: ברחבה זו מספר רב של חפצים מחומרים שונים
דף העבודה: חומרים ותכונותיהם
דף עבודה – חומרים ותכונותיהם
הוראות כלליות לתלמידים:
1. עליכם להתמקם במתחם כניסת הפארק. בקרבת החנייה ולבצע את המשימות הבאות בהתאם להוראות הנדרשות.
2. אין לצאת מגבולות הפעילות שנקבעו, אלא באישור המורה.
3. יש להקפיד להיות קשובים לאורך הפעילות ולבצע את המשימות הנדרשות לפי הסדר.
חלק א' – איסוף חומר
התבוננו בפארק שמסביבכם וערכו רשימה של חפצים שונים שאתם רואים?
1. __________________
2. _________________
3. _________________
4. _________________
5. _________________
חלק ב' – ארגון מידע
כתבו בטבלה מהם החומרים מהם עשויים כל אחד מהחפצים שרשמתם:
שם החפץ החומר ממנו הוא עשוי
1.
2.
3.
4.
5.
חלק ג' – תכונות של חומרים
סכמו בקצרה מהן התכונות הבולטות ביותר של כל אחד מהחומרים שרשמתם בסעיף ב'.
שם החומר תכונות בולטות
1.
2.
3.
4.
5.
חלק ד' – התאמת חפצים שונים לתכונות של חומרים המרכיבים אותם.
א. התבוננו בשנית בשתי הטבלאות שיצרתם בסעיפים ב' וג'. האם לדעתכם קיים קשר בין החפצים השונים שראיתם בפארק לבין החומרים המרכיבים אותם? ____________________________________________________________
ב. נסו לשער מדוע בחר אדם לייצר את כל אחד מהחפצים שראיתם בפארק, מאותם חומרים שכתבתם. בחרו לפחות שלושה חפצים ונסו להסביר מדוע הם עשויים מהחומרים הללו. סכמו את ממצאיכם בטבלה הבאה:
שם החפץ שבחרתי החומר ממנו עשוי החפץ לדעתי החפץ עשוי מהחומר הזה משום ש..
1.
2.
3.