שם השיעור: אורגניזמים- חיים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד'
פרק הלימוד:
מושג ותופעה: שלולית החורף, אורגניזמים
רציונאל: היכרות עם השלולית כסביבת חיים לאורגניזמים שונים, היכרות עם בעלי חיים חובבי רטיבות.
טיפוח הסיור הקצר בסביבת השלולית המזדמנת בקרבת ביה"ס.
סוג ההתנסות: תצפית, איסוף נתונים בטבלה
שיעור הכנה: חלוקת התלמידים לקבוצות
הסבר על כללי ההתנהגות במהלך ההליכה לאתר שלולית החורף וכן בזמן המצאות באתר. יושם דגש על מטרת הסיור כשווה לשיעור ומטרת הלמידה ממנו והאיסור לשוטט בפארק עצמו. כמו כן יוסבר לארבע הקבוצות על מקום עמידתן והפעילות שעליהם לבצע.
חלוקת ציוד תעשה לפני היציאה לסיור.
שיעור עוקב: לאחר הסיור, האיסוף והתצפית על האורגניזמים השונים החיים בשלולית נשאל את השאלה ונדון: האם השלולית היא סביבת חיים ומשמשת כבית גידול לבע"ח חובבי רטיבות?
האם יש הבדל בין המיקרואורגניזמים שמצאו הקבוצות השונות במקומות השונים בשלולית?
התייחסות לטבלאות בדפי העבודה של התלמידים שמולאו בשטח והשוואה בין ממצאי חברי הקבוצות והתייחסות למגוון היצורים החיים בתנאים השונים
סיכום הממצאים בטבלה על הלוח והסקת מסקנות.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: אורגניזמים- חיים
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: שז"ר נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שולי לינדר-ירקוני
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: שלולית החורף
דגשים והערות: עבודה בקבוצות
דף העבודה:
השלולית כסביבת חיים
דף עבודה בשלולית החורף:
* התפזרו לקבוצות על פי החלוקה שנקבעה בכיתה.
* אספו בעזרת הצנצנת שברשותכם מים מהשלולית, סננו את המים לתוך מסננת, שפכו את תכולת המסננת לצלחת חד פעמית עמוקה וצפו בעזרת זכוכית מגדלת ביצורים החיים.
* סמנו בטבלה את חלקי האורגניזמים שראיתם בעזרת המגדלות לפי המאפיינים בטבלה:
ציור כנפיים מחושים עיניים רגליים זנב גודל הגוף
השתמשו בביטויים כגון: גדול, בינוני, קטן, קטן מאוד.
דף סיכום (בכיתה)
לאחר הסיור, האיסוף והתצפית על האורגניזמים השונים החיים בשלולית נשאל את השאלה ונדון: האם השלולית היא סביבת חיים ומשמשת כבית גידול לבע"ח חובבי רטיבות?
האם יש הבדל בין המיקרואורגניזמים שמצאו הקבוצות השונות במקומות השונים בשלולית?