שם השיעור: חי ודומם - אבחנה ומיון
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ג'
פרק הלימוד: מרכיבי הסביבה
מושג ותופעה: יצורים חיים ועצמים דוממים בחצר
רציונאל: התלמידים יצפו ויבחנו יצורים חיים וחפצים דוממים, יציעו בעצמם אבחנות למיון, ויפנימו את המושגים חי ודומם בהקשר הנכון.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: השערות התלמידים לגבי מרכיבי הסביבה ללא הגדרת המושגים
שיעור עוקב: איסוף הממצאים; מיון; המשגה של המושגים: חי (כולל צומח) מול דומם; התייחסות (אם תעלה) לאבחנה בין טבעי לבין מעשה ידי האדם.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: צומח ודומם בחצר בית הספר
השיעור פותח בידי המורות: אתי כרמלי ומרים בלקוב
מבית הספר: רימלט, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: דניאלה רייך
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: סביבה ומרכיביה
דף עבודה – סביבה ומרכיביה
משימה: צאו לחצר ביה"ס , התבוננו בסביבה ומיינו את הפרטים בטבלה והוסיפו פרטים נוספים:
מס' פריטים חי דומם (לא חי)
1. נמלה
2. קרקע
3. דקל
4. ילד
5. אבנים
6. עמוד חשמל
7. מורה
8.
9.
10.
השלם:
1. מהם יצורים חיים? _______________________________________________________________________________________
2. לכמה קבוצות ניתן למיין את היצורים החיים? _________________________________________________________________
שם קבוצה שם קבוצה שם קבוצה
3. מה משותף לכל היצורים החיים? _________________________________________________________________