שם השיעור: הדיונה כסביבת חיים
מקצוע הוראה: מדעים
כיתה: ג '
פרק הלימוד: עולם היצורים החיים
מושג ותופעה: סביבת חיים חולית
רציונאל: המושג סביבת חיים הוא מרכזי בלימוד על בעלי חיים. חשיפת התלמידים לסביבות החיים השונות (שבקרבת בית הספר) מאפשרת חשיפה נכונה ושלמה של המרכיבים השונים הנכללים בהגדרה של סביבת החיים. כמו כן, היא מאפשרת לתלמידים להכיר את מגוון החיי בסביבה הקרובה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: חזרה על המרכיבים השונים של סביבת חיים
שיעור עוקב: אפיון סביבת החיים החולית, הצגה והדגמה של פעילות בעלי חיים
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: סביבות חיים
השיעור פותח בידי המורות: לימור מרסיאן
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות חדר מורים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: הדיונה הגדולה, אשדוד
דגשים והערות: השיעור בוצע במסגרת יום מערכת
דף העבודה: הדיונה כסביבת חיים
בית הספר "שקד", רובע י"ג אשדוד שם החוקר: ______________
הדיונה כסביבת חיים
הנך נמצא כעת "בדיונה הגדולה", התבונן סביבך וענה על השאלות:
1. מהו מרכיב האדמה הבולט ביותר? ________________________________
2. הקף בעיגול אילו סוגי צמחים אתה רואה: עצים, עצי פרי, שיחים, עשבים, פרחים, דשא, קוצים, פטריות.
3. האם אתה רואה מקור מים בסביבה הקרובה בה אתה נמצא (חפש בסמוך לצמחים): כן/ לא
4. חפש עדויות לקיומם של בעלי חיים בסביבה זו. ציין מהן העדויות והעתק למחברת מדעים אחד מהממצאים.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
5. הגדר את המאפיינים המרכזיים של סביבת חיים זו:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________