שם השיעור: סביבות חיים מלאכותית
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ג –ד
פרק הלימוד: חיים בין בעלי חיים
מושג ותופעה: מאפייני סביבות חיים – סביבת החיים המלאכותית
רציונאל: התלמידים מכירים את סביבות החיים השונות בעיקר ממקורות משניים (ספרים וסרטים). היכרות זו אינה כוללת זיהוי והגדרה של התכונות המאפיינות כל סביבה. זיהוי והכרה של תכונות אלו חיוניים להמשך הלימוד.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הכנת רשימת מאפייני סביבה חיים לחקירה.
שיעור עוקב: השלמת הנתונים על התכונות של סביבות הלימוד ממקורות שונים ודיון על היתרונות והחסרונות של כל סביבה.
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: סביבות חיים (מלאכותית)
השיעור פותח בידי המורות: אוריאנה ביטון, אורנה עדני
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות מנהלת הטיולים
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: פינת החי, פארק לכיש (אשדוד)
דגשים והערות: בוצע במסגרת יום מערכת
דף העבודה: איכות חיים
בית הספר "שקד" שם התלמיד: ______ כיתה: __
איכות חיים בסביבת החיים
גש אל פינת החי וענה על השאלות בעזרת מקורות מידע שונים.
השאלות | הממצאים
מי הן החיות הנמצאות במתחם זה ? |
מה המאפיין המשותף לכל החיות הללו? היעזר בשלטים שבמקום. |
תאר את מתחם פינת החי (כיצד הוא מסודר, היכן נמצא המזון ועוד) |
צפה במשך חמש דקות בהתנהגות אחד מבעלי החיים ותאר את פעילותו (זכור! גם מנוחה היא פעילות) |
האם ניתן למצוא בסביבת חיים זו אויבים או סכנות לבעלי החיים? |
סכם את המידע והשלם את ההגדרה: סביבת חיים מלאכותית היא _________________________________________________________________________________
שאלה לקראת הדיון בכיתה:
איזה סביבת חיים עדיפה – הטבעית או המלאכותית?
___________________________________________________________________________________________