שם השיעור: מאפייני חיים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ג' – ד'
פרק הלימוד: מאפייני חיים
מושג ותופעה: מרכיבי סביבה, דומם, חי.
רציונאל: הפעילות בחוץ מפגישה את התלמידים עם יצורים חיים אשר לא נמצאים בין כותלי הכיתה, ובכך מאפשרת להם לבחון את החומר הנלמד באמצעות הסובב אותם, כל זאת דרך התנסות פעילה מול היצורים החיים.
סוג ההתנסות: תצפית וחקירה
שיעור הכנה: חזרה על המושגים: מרכיבי סביבה, חי, צומח, דומם. חזרה על מאפייני חיים.
שיעור עוקב: איסוף הממצאים וחזרה על המושגים. התלמידים מקריאים את רשימותיהם ומסבירים את סיבות המיקום של הפריטים ברשימה. המורה רושם על הלוח את מאפייני החיים: תנועה, תזונה, נשימה, גדילה והתפתחות, התרבות. המורה מדגיש שרק כאשר מתקיימים כל המאפיינים, הפריט נחשב יצור חי.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מרכיבי חיים
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: חמדת
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: דניאלה רייך, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד:חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה:
דף עבודה בנושא: מרכיבי סביבה
שם: ________
צאו לחצר בית הספר וערכו רשימה של 10 - 20 פריטים שונים שאתם רואים:
ציפורים, שולחנות,עצים וכדומה
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
מיינו את הפריטים שברשימה לשתי קבוצות: מרכיבי סביבה דוממים ומרכיבי סביבה חיים:
מרכיבי סביבה דוממים מרכיבי סביבה חיים
_____________________ ____________________
_____________________ ____________________
_____________________ ____________________
מהם מאפייני החיים שאפשרו לכם לשייך את הפריטים למרכיבי הסביבה החיים?
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
עבודה נעימה!