שם השיעור: מידע באמצעות ריחות
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: חושים ואיברים המפעילים אותם
מושג ותופעה: חוש הריח
רציונאל: התלמידים ידעו שהאוויר החודר למערכת הנשימה מכיל גם חומרי ריח, ויסיקו שתפקיד חוש הריח הוא (בין השאר) לקלוט מידע מהסביבה. השיעור נועד לעודד את התלמידים לערנות ופעילות לקידום סביבה בריאה.
סוג ההתנסות: תרגול השימוש בחוש הריח על מנת לגלות תופעות שונות בסביבה.
שיעור הכנה: העלאת סקרנות בקרב התלמידים ורצון לחקור את נושא הריח, על ידי שאלות פתוחות על האף, מבנהו ותפקידו. הסבר על דרך העבודה בחוץ ומטרת היציאה.
שיעור עוקב: סיכום הנתונים שנאספו על הלוח.
עיבוד הנתונים והסקת המסקנות: סגירת הנושא בקריאת חומר רלוונטי בספר העבודה "נושמים לרווחה" עמודים 148-162.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מידע באמצעות ריחות
השיעור פותח בידי המורות: שירי פפר
מבית הספר: שילה קרית אונו
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שביט סער
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה:
מגלים ריחות בסביבה
עבודה חוץ כיתתית
צאו לחצר בית הספר למרחב מול החטיבה הצעירה.
ערכו סיור קצר היעזרו בחוש הריח שלכם ומלאו את הטבלה הבאה:
משימה:
מקום מקור הריח מקור הריח איך הרגשתי כשהרחתי?
(מן המאגר או אחר) (מה גורם לריח?) (נעים, הרגשת בחילה, שיעול, תיאבון , הנאה, ועוד...)
עץ פרי פרות,פרחים על העץ הנאה, חשק לאכול- תאבון...
מאגר מקומות למקורות ריח באזור המוגדר לסיור: (ניתן למצוא מקורות ריח שאינם מוזכרים)
כביש ובו מכוניות, ליד פחי אשפה, עץ פרי, גינת נוי, שירותים, בקבוק בושם שהונח, עשן סיגריות, סנדוויץ' מונח.