שם השיעור: ריאה ירוקה במרחב עירוני
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: איכות חיים ואיכות סביבה
מושג ותופעה: התפקודים של הפארק בהקשר של תרבות הפנאי ואיכות החיים.
רציונאל: המחשה של חשיבות הריאה הירוקה באמצעות מימוש הפוטנציאל ההפגתי שלה. כך ירכשו התלמידים הבנה קוגניטיבית לגבי מאפייניה של הריאה הירוקה, וגם יחוו חוויות חיוביות שעשויות לחזק את עמדתם למען טיפוח מרחבים דומים במקומות נוספים.
סוג ההתנסות: השתתפות וחקירה
שיעור הכנה: קביעת המאפיינים להערכת המרחב לצורכי פנאי כגון: גודל, פיתוח, רעשים, צבעים, שירותי עזר וכדומה.
שיעור עוקב: ריכוז הממצאים; דיון בקשר בין פעולות הפיתוח והטיפוח של המרחב לבין הרגשות, התחושות והחוויות של השימוש בפארק; הגדרת המושגים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: פארק אפק כמרחב פנאי
השיעור פותח בידי המורות: לא ידוע
מבית הספר: לא ידוע
במסגרת: יום מערכת בגן לאומי ירקון
בהנחיית: נעם אבן, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: מרחב הפנאי בפארק אפק כגון מדשאות וחורשות.
דגשים והערות: בשלב הראשון של השיעור עורכים משחקי פנאי והפוגה קבוצתיים, ואחר כך בוחנים את המרחב שבו פעלנו על פי דף העבודה המצורף.
דף העבודה: היכן שיחקנו?
דף עבודה – היכן שיחקנו?
תאריך:
שמות תלמידים בצוות המחקר:
1. אפיינו את הסביבה בה שיחקנו, בהתאם למאפיינים שהוגדרו בשיעור ההכנה:
מאפיינים המרחב בגן-לאומי אפק
גודל המרחב
מידת הפתיחות
מידת הטבעיות
מידת הפיתוח והטיפוח
צבעים שולטים
קולות ורעשים
ריחות
מרכיבים מרכזיים (בניינים, מיתקנים וכו)
רגשות ותחושות הנוצרים לנוכח שהות במרחב
2. עירכו סיור זריז בסביבתכם וזהו בגן הלאומי מרחבים ייחודיים אשר מאפשרים פעילות הפגתית חורגת מן השגרה (כגון אגם מים המתאים לשייט בסירות):
מרחב פוטנציאל לפעילות הפגתית
3. שאלה למחשבה: האם יש מרחב בקרבת מקום מגוריכם, שיכול לשמש לפעילות הפגתית. אילו פעולות פיתוח וטיפוח ניתן לבצע בו ולאילו פעילויות הפגתיות הוא יכול להתאים?