שם השיעור: מחומר הגלם עד המוצר
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה-ו
פרק הלימוד: חומרים ואנרגיה
מושג ותופעה: שינויים בחומר מעשה ידי אדם
רציונאל: תהליך הייצור של מוצר מתחיל באיסוף חומר הגלם ושיאו בתהליך העיבוד וההפקה. הבנה של תהליך זה מבוססת על הידע הקיים בנושא תכונות החומר ומאפייניהם של תהליכי השינוי והעיבוד. על מנת שהתלמידים יוכלו להתחקות אחר התהליך, ולהבין את אופן הניצול של תכונות החומר ותהליכי השינוי שהוא עובר, יעקבו התלמידים אחר תהליך ייצור של מוצר. מעקב זה יאפשר לתלמידים להגדיר את שלבי הייצור ואת הקשר בין תכונות החומר לבין האופן שבו הוא מעובד למוצר חדש.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: זיהוי חומרי הגלם של מוצרים שונים
שיעור עוקב: בדיקת התהליך והשינויים שחלו בחומר הגלם במהלך שלבי היצור
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מחומר הגלם עד המוצר
השיעור פותח בידי המורות: נגדיה זועבי
מבית הספר: אלחורש, נצרת
במסגרת: השתלמות צוות מוביל בית הספר, מחוז צפון
בהנחיית: גיל גרטל
בשנת: 2002
תחנת הלימוד: מפעל ייצור בקבוקים בקרבת בית הספר, נצרת
דגשים והערות:
דף העבודה: איך מייצרים בקבוק פלסטיק?
בית ספר "אלחורש", נצרת שם התלמיד: _______
איך מייצרים בקבוק פלסטיק?
1. היכנסו אל המפעל וגשו לצפות באחת המכונות לפי הכוונת המורה.
2. השלימו את המידע בתרשים: ציירו חץ המחבר את השלבים בהתאמה,
תארו בקצרה את המתרחש בכל שלב ותנו לכל שלב שם מתאים
שלב א'________________________________
שלב ב'________________________________
שלב ג'________________________________
שלב ד'________________________________
3. רשמו שאלות נוספות שהתעוררו אצלכם:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. שיעורי בית: בחרו מוצר שמכינים אצלכם בבית, למשל מאפה, ורשמו את שלבי הכנתו בהתאמה לשלבים שזיהינו במפעל בקבוקי הפלסטיק.
נסו להשתמש במילים: חומר גלם, עיבוד ומוצר.