שם השיעור: שדה בור כסביבת חיים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד' ה'
פרק הלימוד: סוגי סביבות חיים
מושג ותופעה: מאפייני 'סביבת חיים' בשדה בור
רציונאל: חקירה של שדה הבור על מאפייניו השונים לצורך הגדרה של המושג סביבת חיים. דגש יינתן לזיהוי קשרי הגומלין בין תנאי הסביבה לבין היצורים החיים בה.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: לימוד המושגים המתאימים לנושא בכיתה.
שיעור עוקב: ריכוז הנתונים שנאספו בשטח; הסבר אודות קשרי גומלין שהתגלו בין היצורים לבין תנאי הסביבה; הגדרה של המושג 'סביבת חיים'.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: סיור בסביבת חיים
השיעור פותח בידי המורות: אילנה דהן, וילי סגלוביץ, ענת סוסמן, זינה מרגוליס
מבית הספר: יונתן, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אילן בן זאב, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: שדה הבור
דגשים והערות:
דף העבודה: דוח סיור בשדה הבור
דף עבודה – דוח סיור בשדה הבור
שם: _________________
תאריך הסיור: _____________
מקום הסיור: ______________
מטרת הסיור: ______________
רגע לפני...
1. האם שדה הבור סביבת חיים? לפי מה קבעת? ____________________________________________________________________
2. האם זוהי סביבה טבעית או מעשה ידי אדם? נמק _________________________________________________________________
מה ראינו?
3. רשום שלוש דוגמאות למרכיבים חיים, שבהם נתקלת. רשום גם היכן נתקלת בהם
א. ___________________________________________________________
ב. ___________________________________________________________
ג. ___________________________________________________________
4. רשום שלוש דוגמאות למרכיבים דוממים בשדה הבור.
א. ___________________________________________________________
ב. ___________________________________________________________
ג. ___________________________________________________________
5. רשום דוגמאות למרכיבים דוממים בשדה הבור שלא ניתן לראותם ________________________________________________________
מדידות בשדה
6. מדדו את טמפ' האדמה בעומק של 5 ס"מ ________________________________
7. מדדו את טמפ' האוויר ( נא לא להפנות את מד הטמפ' אל השמש) ______________________________________________________________
8. חשבו: מה ההפרש בין טמפ' האוויר לטמפ' האדמה? _________________________
התאמות יצורים חיים לסביבת החיים
9. בחרו אחד מבע"ח שבהם נתקלתם ורשמו: כיצד מותאם בעל החיים לטמפ' בשדה הבור? _________________________________________________________________
10. רשמו שמות של שלושה צמחים ירוקים בשדה הבור בעונה זו של סוף הקיץ
א. ___________________________________________________________
ב. __________________________________________________________
ג. ___________________________________________________________
11. תנו שתי דוגמאות לקשרי קיום בין המרכיבים (דוממים וחיים) בסביבת החיים. __________________________________________________________________________________________________________________________________
מסכמים
12. מה ייחודו של שדה הבור? במה שונה סביבת החיים בשדה הבור מסביבות חיים אחרות? _________________________________________________________________________________________________________________________________
רציתי להוסיף ... _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________