שם השיעור: מפגעים סביבתיים בחוף הים
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד'
פרק הלימוד: הסביבה
מושג ותופעה: מפגעים הקיימים בחוף: פסולת, כלי רכב הדורסים את הצמחים, בנייה על קו המצוק ועוד.
רציונאל: חקר ולימוד עצמי של מפגעים סביבתיים הקיימים בחוף
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הגדרת משימת החקר והנחיות לגבי תצפית כאמצעי לאיסוף המידע בשטח.
שיעור עוקב: איסוף הדוגמאות וסיכום כלל המפגעים שנמצאו; המשגה של המונח 'מפגע' בהקשר הסביבתי; התייחסות לדרכי מניעה וטיפול במפגעים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מפגעים סביבתיים בחוף נתניה
השיעור פותח בידי המורות:גלית שרת ורותי ישי
מבית הספר: איתמר, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אורית אנגלברג, הצוות הדידקטי
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חוף ים סירונית בנתניה
דגשים והערות:
דף העבודה: הים והחוף – מפגעים סביבתיים
דף עבודה – הים והחוף – מפגעים סביבתיים
דף תצפית
לפניכם סביבת חיים הים והחוף
1. צפו בחוף הים וסביבתו, אתרו מפגעים סביבתיים. ארגנו את המידע שאספתם בטור המתאים בטבלה (היעזרו במאגר המילים שלמטה)
סוג המפגע דוגמא למפגע הנזק שהוא גורם
סוגי מפגעים: זיהום מים, זיהום קרקע, זיהום אוויר, ריח, רעש, החי והצומח וכד'.
2. דונו בקבוצה – מה אתם יכולים לעשות כדי לשפר את המצב? הציעו פתרונות למפגעים הסביבתיים שמצאתם ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. לאחר שזיהיתם מפגעים סביבתיים בחוף הים וסביבתו, הגדירו מהו מפגע סביבתי? _________________________________________________________________________________________________________________________________