שם השיעור: הקשר בין מים למחזור החיים של הצמח
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה - ו
פרק הלימוד: עולם הצומח
מושג ותופעה: השפעת המים על מחזור חיי הצמח
רציונאל: מחזור חיי הצמח מושפע ממספר גורמים וביניהם כמות המים הזמינים. זמינות המים במחזור הצומח משפיעה על כמות הצמחים ועל מועד המעבר בין שלבי המחזור. זיהוי קשר זה מתאפשר רק במסגרת תצפית על בתי גידול שונים ובחינת כמות המים שבהם.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הצגת השערות בדבר הקשר בין כמות המים למאפייני שלבי מחזור החיים של הצומח.
שיעור עוקב: השוואת הממצאים להשערות; ניסוח מסקנות.
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: הקשר בין מים למחזור החיים של הצמח
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: שגב שלום מרכז
במסגרת: השתלמות צוות הנהלה מוביל, מחוז דרום
בהנחיית: גיל גרטל, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: נחל שגב שלום
דגשים והערות: תחנת הלימוד נמצאת במרחק הליכה מבית הספר
דף העבודה: צומח במדבר
בית ספר – שגב שלום
צומח במדבר
יום ___________ תאריך ______________ שם התלמיד ___________
1. אתם נמצאים בוואדי שגב שלום כדי לבדוק את הצומח בתקופה זו של השנה
2. תארו את מראה הצומח בנקודות המחקר הבאות:
תכונות תחנה מס' 1 בתוך הוואדי תחנה מס' 2 (4 צעדים מחוץ לוואדי) תחנה מס' 3 (20 צעדים מחוץ לוואדי)
כמות הצומח
צבע הצמח הבולט
גודל העלים
3. בחרו אחד הצמחים שאתם מכירים ושנמצא בכל התחנות
בידקו מצבו מבחינת מחזור החיים בכל תחנה
שם הצמח: ___________
התחנות נבט צמח צעיר צמח בוגר צמח בוגר עם פרחים צמח צהוב (יבש) עם זרעים
תחנה מס' 1
תחנה מס' 2
תחנה מס' 3
4. לפי דעתכם ולפי הנתונים שאספתם, למה יש שוני בין הצמחים שבתוך הוואדי והצמחים שמחוץ לוואדי:
_________________________________________________________________