שם השיעור: כלורופיל
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ה' – ו'
פרק הלימוד: מבנה הצמח
מושג ותופעה: כלורופיל, צמחים
רציונאל: התלמידים לומדים על מבנה הצמח ועל תהליך הפוטוסינתזה. הנגיעה בצמח מאפשרת להם לראות מקרוב את חומר הכלורופיל ולהבין את תרומתו לתהליך.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: חזרה על מבנה הצמח, הסבר על החומר כלורופיל הנמצא בתוך הצמח
שיעור עוקב: איסוף הממצאים ולמידה על תהליך הפוטוסינתזה באמצעות הכלורופיל
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: כלורופיל
השיעור פותח בידי המורות: סטלה נוריאל
מבית הספר: עלומים, קרית אונו
במסגרת: השתלמות
בהנחיית: אילן בן זאב, הצוות הדידקטי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה
הכלורופיל בצמחים בסביבת בית הספר
1. התפזרו בשטח שבין מגרש הספורט לשער הכניסה ואספו עלה ירוק אחד או שניים מעשבי הבר הגדלים בשטח.(אין לקטוף עלים מהעצים,משיחי הנוי או מהפרחים שבחצר ביה"ס).
זמן איסוף העלים בין 10-8 דקות. לאחר מכן עברו לשבת במרוכז במשטח המרוצף מול שער ביה"ס והתחילו לעבוד ע"פ ההוראות בסעיפים הבאים.
2. קמטו/ "שברו" בעדינות את מרקם העלה בעזרת כף היד.
3. נסו לצייר או לכתוב את שמכם או לשרבט כתם סתמי בדף המחברת בעזרת העלה המקומט
4. רשמו את תוצאות הפעילות.
5. נסו לשער מהו הצבע הירוק שהופיע בדף ומהיכן הגיע ?
6. מי לדעתכם נותן את הצבע הירוק לצמחים ובאילו אברים בצמח הוא נמצא בדרך כלל?
*שאלה למחשבה
האם האדם עושה שימוש בחומר הכלורופיל בחיי היום יום אם כן, היכן?