שם השיעור: תצפית מובנית ותצפית איכותית
מקצוע הוראה: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד'
פרק הלימוד: תצפית
מושג ותופעה: תצפית איכותית, תצפית כמותית, תצפית ממושכת, תצפית מובנית, שלולית החורף.
רציונאל: השיעור מתכונן במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה כאשר תלמידים נדרשים לשלוט במיומנות של תצפית. במהלך הפעילות חצי מהכיתה עורכים תצפית מובנית וחצי השני תצפית איכותית. לאחר מכן מתחלפים, כדי שהתלמידים ידעו להשוות בין שתי האפשרויות.
סוג ההתנסות: תצפית
שיעור הכנה: הסבר על כללי התנהגות מחוץ לבית הספר.
הסבר על מטרת השיעור ואת אופן הפעילות בשלולית.
הגדרה משותפת של מהי תצפית. תצפית: צפייה, הסתכלות, התבוננות. תצפית היא פעילות שבה קולטים בעזרת החושים גירויים מן הסביבה ומתעדים אותם בדיוק כפי שהם מתרחשים במציאות. באמצעות תצפית אפשר לחקור ולאסוף מידע. בתצפית מתבוננים בתשומת לב במה שרוצים לחקור ורושמים בדייקנות את מה שהחושים קולטים. בתיאור התצפית נמנעים מהבעת דעה או רגשות.
שיעור עוקב: המשגה בכיתה – סיכום וניתוח תצפיות הילדים, השוואה בין מאפייני התצפית איכותית ומובנית.
מה ההבדל במידע שהפקנו מכל אחת מהתצפיות?
מה היתרונות של תצפית מובנית?
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: תצפית מובנית ותצפית איכותית
השיעור פותח בידי המורות: אוצ'יטל פולינה
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: שלולית החורף
דגשים והערות:
הציוד הנדרש:
1. דף תצפית לכל ילד.
2. כלי כתיבה.
3. מד טמפרטורה.
4. מגדיר צמחים.
5. זכוכית מגדלת
6. משקפת.
דף העבודה: להלן שני דפים, אחד לתצפית איכותית ואחד לתצפית מובנית
שם התלמיד:________________
אנו נמצאים בשלולית החורף.
טיילו בסביבה וערכו תצפית איכותית. תעדו את התצפית בדרך מפורטת ביותר.
עבודה נעימה!
שם התלמיד:________________
אנו נמצאים בשלולית החורף.
טיילו בסביבה וערכו תצפית מובנית – כמותית לפי הנחיות הבאות:
1. תאריך:___________________ שעה: _________________________
2. אתר התצפית: _________________________________________________
3. מרכיבים דוממים:
א. מבנה פני השטח (הקיפו את התשובות המתאימות):
שטוח, גבעה, סלעים, חולות, אחר (פרט)____________________________________
ב. מזג אוויר: עננות ___________________ רוח________________________
גשם: ____________________ שמש: ______________________
ג. קרקע (הקיפו את התשובות המתאימות):
בוצית, לחה, רטובה, יבשה, קלה, כבדה, אחר (פרט) ____________________________
ד. טמפרטורה (מד טמפרטורה נמצא אצל המורה):
האוויר _____________________ פני הקרקע___________________
פנים הקרקע _________________ בצל________________________
4. מרכיבים חיים:
א. צמחים (ניתן להיעזר במגדיר צמחים הנמצא אצל המורה):
שם הצמח סוג הצמח (עץ, שיח, עשבוני) שלב בהתפתחות (נביטה, לבלוב, פריחה, פירות, הפצת זרעים)
ב. בעלי חיים: אילו בעלי חיים אתם רואים או שומעים בשטח? ______________________________________________________________________________
אילו סימנים של נוכחות בעלי חיים אתם מוצאים בשטח? ________________________________________________________________________________________
ג.מלאו את הטבלה (ניתן להיעזר במגדיר בעלי חיים הנמצא אצל המורה):
שם בעל חיים מחלקה (חרקים, זוחלים, יונקים, עופות) מספר פרטים שלב בהתפתחות (ביצה, גולם, צעיר, בוגר)
עבודה נעימה!