שם השיעור: דוח סביבתי
מקצוע הוראה: חינוך לשוני + מדעים
כיתה: ה'
פרק הלימוד: סוגות ותתי סוגות
מושג ותופעה: הכנת דין וחשבון כתוב המשולב בסוגות נוספות
רציונאל: כדי לעורר את התלמידים ליצירת סוגים שונים של טקסטים יש הכרח להציג בפניהם נושאים ואתגרים.כאשר האתגרים הללו משולבים עם נושאי לימוד נוספים (איכות הסביבה) ותכני לימוד אחרים (לדוגמא: החינוך לאחריות אישית וציבורית) האתגר והעניין של התלמידים גדל. לצורך הכנת דוח סביבתי נדרשו התלמידים לגלות אחריות ובקיאות בנושאים רבים אלו וכתיבה של דוח סביב נושא זה יוצרת הבנה נכונה של סוג הטקסט, חשיבותו ומבנהו.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: היכרות עם שלבי העבודה: איתור המפגעים, איסוף נתונים ועריכת הדוח הכתוב.
שיעור עוקב: עיבוד הממצאים לכתיבת דוח כיתתי. מעקב אחר יישום הדוח
פיתוח ולווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: דוח סביבתי – חצרות בית הספר
השיעור פותח בידי המורות: צוות מורות ה'
מבית הספר: עידנים, מודיעין
במסגרת: השתלמות חדר מורים
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: תשס"ו
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: דוח סביבתי למנהלת
בית הספר עידנים, מודיעין שמות התלמידים ___________
כיתה: ___________________
דוח סביבתי – בחצרות בית הספר "עידנים"
(מוגש למנהלת בית הספר)
1. סיירו בחצרות בית הספר, התבוננו סביבכם והשלימו את הטבלה, התייחסו ל – 2 – 3 מפגעים לפחות.
תיאור המפגע מיקום המפגע מהי הפגיעה בסביבה? הצעות לטיפול במפגע?
דוגמה:
שער שבור וברזלים
בולטים החוצה מגרש הכדורסל סכנת פציעה פנייה לעירייה לרכישת שער חדש.
2. לקראת כתיבת הדוח למנהלת במסגרת השיעור, נסחו ביחד סיסמא שתבטא את הצורך והחשיבות ביצירת סביבה נעימה ומטופחת בבית ספרנו.