שם השיעור: צלילי פטר והזאב בחצר
מקצוע הוראה: מוסיקה
כיתה: ב'
פרק הלימוד: היצירה פטר והזאב
מושג ותופעה: קולות וצלילים שישנם בחצר והשוואתם לצלילים המייצגים רגשות, תכונות ופעילות ביצירה.
רציונאל: היצירה פטר והזאב מיוחדת בבחירת צליל מייצג לכל דמות בסיפור, על בסיס רגשות, תכונות ופעילות של הדמות. התלמידים יתנסו בהאזנה וקישור בין צליל לבין דברים שהוא מייצג, על מנת שיבינו טוב יותר את ייחודה של היצירה.
סוג ההתנסות: השתתפות.
שיעור הכנה: האזנה ליצירה פטר והזאב.
שיעור עוקב: איסוף תשובות התלמידים; ריכוז דוגמאות לצלילים דומים בין היצירה לבין הקולות שנשמעו בחצר; סיכום לגבי הקשר בין צליל לבין דברים שהוא מייצג.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: צלילי פטר והזאב בחצר בית הספר
השיעור פותח בידי המורות: שולה איינבינדר
מבית הספר: יונתן, נתניה
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2006
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: זיהוי קולות וצלילים
דף עבודה – זיהוי קולות וצלילים
בכיתה שמענו את היצירה המוסיקלית פטר והזאב מאת ס. פרוקופיב.
התחלקו לשלוש קבוצות לפי חלוקת המורה מראש. שהו בכל תחנה 8 דקות ועברו בסבב בין התחנות.
כתבו בטבלה אילו צלילים ששמעתם בחוץ, הדומים לצלילי היצירה:
שם התחנה / מיקומה רשמו קולות וצלילים מהטבע רשמו קולות וצלילים של האדם
תחנה א': בסמוך לשער המזרחי
תחנה ב': במגרש הספורט בסמוך לאתר הבנייה
תחנה ג': מאחורי המבנה הדרומי בתוך ביה"ס
שאלות
1. האם ישנם צלילים דומים מן הטבע שמופיעים בתוך היצירה? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. ביצירה ביטאו הצלילים של הדמויות השונות תכונות ורגשות כגון פחד, עליזות, התקדמות. האם יש בצלילי הטבע ששמעתם משמעויות דומות? תנו דוגמה:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. הצלילים ביצירה מנוגנים בסטקטו/ לגטו (הקיפו את התשובה הנכונה).
ציינו צליל סטקטו ששמעתם בטבע? _____________________________________________________________
ציינו צליל לגטו ששמעתם בטבע? _______________________________________________________________