שם השיעור: אנו קונים בסופרמרקט
מקצוע הוראה: מתמטיקה
כיתה: ו'- חינוך מיוחד
פרק הלימוד: הוראת השבר העשרוני
מושג ותופעה: הכרת המטבע והשימוש בכסף
רציונאל: הוראת הפעולות בשבר העשרוני היא טכנית בעיקרה. כאשר עושים את התרגול דרך שימוש בכסף, הלימוד הופך ממופשט למעשי ביותר ולמעשה מביא את הלמידה לחיי היום יום. ההתנסויות הן הכרחיות לילדי החינוך המיוחד.
סוג ההתנסות: קנייה בסופרמרקט
שיעור הכנה: התנסות בקניה וקבלת עודף, במכולת שנבנתה בכיתה, תוך שימוש בשטרות מצולמים, מטבעות של מט"ח ופנקסי רשימות שבהם ניהלו הילדים את חישובי הקנייה והעודף.
לימוד מושגים: תכנון תקציב, חשבונית, עודף, קופאית, מכולת, סופרמרקט- מרכול,יקר, זול.
לימוד מיומנויות השימוש במחשבון והכרות מעמיקה עם השטרות והמטבעות הקיימים כיום בישראל.
שיעור עוקב: הילדים התנסו בקניה וקבלת עודף עם כסף אמיתי וכך הפך שיעור שבר עשרוני יבש לחוויה מן החיים.
הבנה כי אם מחברים את העודף של מספר ילדים, ניתן לקנות עוד מוצרים בסופר.
מערך שיעור
שם השיעור: אנו קונים בסופרמרקט
השיעור פותח בידי המורות: לבנה מלר ואורנה שטרן
מבית הספר: איתמר, נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: סופרמרקט בשכונה.
דגשים והערות: הוראת הפעולות בשבר העשרוני היא טכנית בעיקרה. כאשר עושים את התרגול דרך שימוש בכסף, הלימוד הופך ממופשט למעשי ביותר ולמעשה מביא את הלמידה לחיי היום יום. בסופרמרקט אפשר לקנות , לקבל עודף ולבדוק אותו , לתכנן את הקנייה עפ"י תקציב נתון,
וכל זאת תוך כדי שמירה על כללי התנהגות תקינה. התלמידים יתנסו בקניה בסופרמרקט.
דף העבודה
אנו קונים במכולת
1. סייר במכולת ורשום 5 מוצרים שעולים פחות מ- 10 ₪:
שם המוצר מחיר
2. סייר במכולת ורשום 5 מוצרים שעולים יותר מ- 10 ₪:
שם המוצר מחיר
3. כתוב 5 מוצרים שהיית מאוד רוצה לקנות היום במכולת:
שם המוצר מחיר
4. דרג מ- 1 עד 5 את המוצרים בסעיף 3 ( 1 = הכי רוצה , 5 = הכי פחות רוצה).
5. מרקר בצהוב את מוצר מספר 1 שבחרת בסעיף 3.
6. מה מחירו? _____________
7. ברשותך 10 ₪. האם תוכל לקנות את המוצר? ______
8. האם חסר לך כסף? _________ כמה? תרגיל_______________________
תשובה: ____________________ . בדוק בעזרת המחשבון.
9. האם תקבל עבור המוצר עודף מ- 10 ₪? _________ כמה?
תרגיל: __________________________ תשובה: __________________
בדוק בעזרת המחשבון.
10. מרקר בירוק את מוצר מספר 2 שבחרת בסעיף 3.
11. מה מחירו? ______________
12. ברשותך 10 ₪. האם תוכל לקנות את המוצר? ______
13. האם חסר לך כסף? _________ כמה? תרגיל______________________
תשובה: ____________________ . בדוק בעזרת המחשבון.
14. האם תקבל עבור המוצר עודף מ- 10 ₪? _________ כמה?
תרגיל: __________________________ תשובה: __________________
בדוק בעזרת המחשבון.
15. מרקר בכחול את מוצר מספר 3 שבחרת בסעיף 3.
16. מה מחירו? _____________
17. ברשותך 10 ₪. האם תוכל לקנות את המוצר? ______
18. האם חסר לך כסף? _________ כמה? תרגיל______________________
תשובה: _______________________. בדוק בעזרת המחשבון.
19. האם תקבל עבור המוצר עודף מ- 10 ₪? _________ כמה?
תרגיל: __________________________ תשובה: __________________
בדוק בעזרת המחשבון
20. כמה יעלו 5 המוצרים שבחרת? כמה עודף תקבל עבורם
בדוק בעזרת המחשבון. מ- 100 ₪? בדוק בעזרת המחשבון.
תרגיל תרגיל
21. בחר 2 מוצרים, שברצונך לרכוש ומחירם אינו עולה על 10 ₪ .
חשב את מחירם. תרגיל: ______________________________
תשובה:___________________________________ .בדוק בעזרת המחשבון.
חשב בעזרת המחשבון כמה עודף אתה צריך לקבל מ- 10 ₪?
תרגיל: ______________________ __ תשובה: _____________________
22. גש לקופה וקנה את המוצרים. בדוק בקבלה שקיבלת, האם החשבון נכון וזהה
לחישוב שלך.
23. בדוק האם העודף שקיבלת נכון וזהה לחישוב שלך.
24. אמור "תודה" וצא מהחנות.
25. בדוק את החשבון של חברך.
כמה עלתה הקנייה של החבר? ___________________________________
האם הוא קיבל עודף נכון? _____________________________________
כמה עודף הוא קיבל? _________________________________________
26. מה דעתך על הפעילות? _______________________________________
_______________________________________________________
________________________________________________________
27. מה למדת חדש מפעילות זאת? __________________________________
________________________________________________________
_________________________________________________________