שם השיעור: זיהוי פאונים - הקובייה והתיבה
מקצוע הוראה: מתמטיקה.
כיתה: ה'-ו'.
פרק הלימוד: זיהוי פאונים: הקובייה והתיבה.
מושג ותופעה: גוף, תלת מימד, פאון, מקצוע, פאה, קודקוד, תיבה, קובייה, נפח.
רציונאל: זיהוי ממשי של גופים ימחיש לתלמידים את המושגים, כיוון שציור גופים תלת ממדיים בספרי הלימוד מעורר קשיי הבנה של ממד העומק.
סוג ההתנסות: תצפית וחקירת מוצרים בסופר, ארגון הנתונים בטבלה.
שיעור הכנה: בניית גופים מפריסות שונות של גופים כמו: קובייה , תיבה , גליל, פירמידה, חרוט, מנסרה , ועוד ...
שיעור עוקב: השוואה בין הגופים עליהם התבצעה עבודת המחקר. הגדרה והדגמה של המושג "נפח".
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי.
מערך שיעור
שם השיעור: זיהוי פאונים - הקובייה והתיבה
השיעור פותח בידי המורות:
מבית הספר: שז"ר נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: שולי לינדר-ירקוני
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: סופרמרקט שכונתי
דגשים והערות: הכיתה מחולקת ל-2 קבוצות לימוד הטרוגניות.
דף העבודה:
התיבה והקוביה
משימת חקירה בזוגות :
א. צאו לבקר בסופרמרקט השכונתי .
ב. עברו בין המדפים השונים ומצאו 7 מוצרים שאריזתם היא פאון.
ג. בדקו וכתבו בטבלה את הפרטים הבאים לגבי המוצרים שמצאתם.
שם המוצר מס' פאות צורת פאות מס' מקצועות מס' קודקודים
1
2
3
4
5
6
7
ד. מיינו את רשימת המוצרים שכתבתם לשתי קבוצות. הסבירו מדוע מיינתם כך? סכמו.
ה. מהם ההבדלים בין התיבה לקובייה?
ו. חיזרו לטבלה וכתבו ליד כל מוצר בעמודה הריקה האם הוא תיבה/ קובייה?
לסיכום הנושא: המשך עבודה בכיתה - השוואה
תכונות הקוביה תכונות התיבה
השווה
השונה
משך העבודה בסופרמרקט - 20 דקות.