שם השיעור: נוסחת ההיקף
מקצוע הוראה: מתמטיקה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: גיאומטריה
מושג ותופעה: היקף
רציונאל: לחלק מן המושגים המתמטיים והגיאומטריים יש משמעות וחשיבות בחיי היומיום. אחד מהמושגים הללו הוא ההיקף אליו נדרשים התלמידים, כילדים וכמבוגרים. האתגר בחיפוש אחר שיטה (תרגיל) לחישוב ההיקף לנוכח משימה יומיומית (לדוגמה: חישוב אורך גדר לצורך קניה) יוביל את התלמידים "להמציא" בעצמם את נוסחת ההיקף.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: הצגת הבעיה והצעות התלמידים לפתרון
שיעור עוקב: הצגת התוצרים והסבר הנוסחאות ש"הומצאו"
פיתוח ולווי: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: נוסחת ההיקף
השיעור פותח בידי המורות: אורלי, גלית
מבית הספר: אפק, ראש-העין
במסגרת: השתלמות חדר מורים
בהנחיית: אסף זלצר
בשנת: תשס"ה
תחנת הלימוד: חצר בית הספר
דגשים והערות:
דף העבודה: מהו אורך הגדר שיש להזמין?
בית הספר "אפק" חוקרים מתמטיקה בשטח
שמות החוקרים: ________________ תאריך: ____________________
מהו אורך הגדר שיש להזמין?
הנכם במגרש הספורט החיצוני של בית הספר. מגרש הספורט הוא תחנת המחקר, ועליכם להישאר בגבולות המגרש המסומנים.
עליכם לענות על השאלות הבאות:
הנכם יכולים להשתמש בכל כלי מדידה שברשותכם. משך ביצוע המשימה 20 דקות.
1. הגדירו את אמצעי המדידה: _________________________
2. מהו רוחב המגרש: ________________________________
3. מהו אורך המגרש: ________________________________
4. המנהלת מבקשת לגדר את שטח המגרש, מהו לדעתכם אורך הגדר שעליה להזמין.
• הציעו תרגיל
• חשבו את ההיקף