שם השיעור: התכונות הגיאומטריות של משפחת המרובעים
מקצוע הוראה: מתמטיקה
כיתה: ה-ו
פרק הלימוד: צורות וגופים
מושג ותופעה: תכונות משפחת המרובעים
רציונאל: הצורות הבסיסיות של ריבוע, מלבן, משולש ועוד, מוכרות לתלמידים ממשחקי צורות בגילאים נמוכים. אולם, עד שלב זה טרם עסקו התלמידים בהגדרת התכונות המאפיינות צורות אלו למשפחותיהם.בפרק הלימוד על צורות וגופים, עוסקים התלמידים בהכרת משפחת המרובעים תוך התייחסות לתכונותיהם הבולטות: מקביליות, מערך הזוויות.
איתור הצורות במרחב, תוך הגדרת תכונות יסוד על סמך המראה שלהן, יקל על הגדרת תכונותיהם.
סוג ההתנסות: חקירה
שיעור הכנה: חזרה על הגדרת המושגים: קווים מקבילים, זוויות.
שיעור עוקב: הגדרת תכונות
פיתוח ולווי: מנהלת הטיולים
מערך שיעור
שם השיעור: התכונות הגיאומטריות של משפחת המרובעים
השיעור פותח בידי המורות: סימה
מבית הספר: אביגדור, מגדל
במסגרת: השתלמות צוות מוביל מבית הספר, מחוז צפון
בהנחיית: רן יסוד, מנהלת הטיולים
בשנת: 2002
תחנת הלימוד: מגדל השמירה בפאתי היישוב
דגשים והערות: המגדל נמצא במרחק הליכה מבית הספר
דף העבודה:
בית הספר "אביגדור", מגדל
מגדל השמירה
מבנה מגדל השמירה עשוי מבטון ומורכב מהצורות הבאות...
1. התבוננו במבנה מגדל השמירה
2. השלימו את תיאור המבנה בעזרת שמות של צורות:
המבנה מורכב מקירות בצורת ____________________
הגג הוא ___________________________________
החלונות הם _________________________________
צורתו הכללית של המבנה היא ___________________
הוסיפו צורות נוספות הקיימות במבנה (אם יש) _____________________________
3. על גג הבית מוצב מתקן ברזל המורכב מסדרה של קווים. הקווים מתייחסים אחד לשני בצורות שונות. שרטטו מפגשים שונים בין קווים ורשמו ליד כל ציור הגדרה מתאימה:
שני קווים חותכים זה את זה :
שני קווים מקבילים זה לזה:
שני קווים מאונכים זה לזה:
4. זהו במבנה חלקים שהם זהים:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
חשבו, מהן התכונות המאפיינות את הצורות הגיאומטריות מהן מורכב מגדל השמירה:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________