שם השיעור: היקף המעגל
מקצוע הוראה: מתמטיקה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מעגל ועיגול
מושג ותופעה: היקף, קוטר, מרכז, רדיוס, קשת, גזרה
רציונאל: בכיתה ו' לומדים התלמידים את נושא המעגל והעיגול. ההתנסות במדידת קוטר המעגל ( המגרש ) והיקפו באמצעות חבלים או חוטי צמר תוביל את התלמידים ללמידה חוויתית ומשמעותית.
סוג ההתנסות: תרגול מציאת קוטר והיקף באמצעות חוטים
שיעור הכנה: התלמידים למדו בשיעורים הקודמים את כל המושגים הקשורים לנושא המעגל
כגון : מרכז המעגל , קוטר , רדיוס , קשת , גזרה ועוד.
התלמידים מדדו באמצעות חוט קוטר מעגל וכן היקף מעגל , הם הגיעו למסקנה
שהיקף המעגל גדול פי שלושה ויותר מקוטר המעגל .
התלמידים תרגלו מציאת היקף מעגל באמצעות נתונים (רדיוס או קוטר) ונוסחה.
שיעור עוקב:
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: היקף המעגל
השיעור פותח בידי המורות: דהרי עדנה, צביה בן טוב, שוש פרויינד
מבית הספר: יהודה הנשיא
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: איילת יוסט בן-מרדכי
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: טיילת שקד, למגרש ההחלקה לרולר ולגלגיליות.
דגשים והערות: התלמידים יתרגלו לפני היציאה לחצר חישוב היקף וקוטר. התלמידים יצטיידו בחבלים או חוטי צמר.
דף העבודה:
משימה לתלמידים :
עליכם למצוא את מרכז המעגל על ידי שני קטרים ,
(נקודת המפגש בין שני הקטרים מהווה את מרכז המעגל)
מה אורכו של הקוטר ? ____________________
עליכם למדוד את היקף את המעגל באמצעות החוטים
א. מהו היקף המעגל ? _________________________
פי כמה גדול היקף המעגל מקוטרו ? _________________________________
ב. חשבו על פי הנוסחה שלמדתם את היקף המעגל ? _______________________________
(העזר במחשבון)
האם מדידתכם תואמת לחישוב במחשבון ? הסבירו את תשובתכם . __________________
__________________________________________________________________