שם השיעור: שטחים והיקפים בסביבת בית הספר
מקצוע הוראה: מתמטיקה
כיתה: ה'
פרק הלימוד: שטחים והיקפים
מושג ותופעה: יחידות מידה, מרובעים, משולשים
רציונאל: הנושא מאפשר המחשה טובה של הצורות השונות וכן התנסות במדידה ביחידות מידה שונות (ס"מ לעומת מ') שאינה קיימת בכיתה.
השיעור בחוץ מאפשר שילוב של שני הנושאים: יחידות מידה ושטחים והיקפים, דבר שלא ניתן לבצע בכיתה מכיוון שבכיתה הנושאים נלמדים בנפרד.
סוג ההתנסות: פעילות מחקרית לזיהוי ומדידה של יחידות המידה השונות והתנסות
בחישובי שטחים והיקפים.
שיעור הכנה: הצגת מקום ההתנסות כסביבת ביה"ס. הוצג גם הרציונל לפיו אין צורך ללכת רחוק, מושגי ההנדסה והמתמטיקה קיימים קרוב לחיינו.
הצגת הנושא באמצעות חוברת הלימוד של הילדים. הסבר על יחידות המידה השונות, ההבדלים המתמטיים שלהם והשימושים השונים האפשריים עבורם.
הגדרת נוסחאות החישוב לשטח והיקף של מצולעים שונים.
שיעור עוקב: איסוף הדפים מהתלמידים וחלוקתם בשיעור העוקב. שיתוף בחוויות והקשיים של הפעילות מחוץ לכיתה. כתיבת הדברים על הלוח כמילות מפתח. הכללה והמשגה כי ליחידות מידה מקום רב בחיינו והן עוזרות לנו להעריך גדלים שונים, הן שטח והן היקף. הסקת מסקנה כי מראה עיניים יכול להטעות באומדן הגדלים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: שטחים והיקפים
השיעור פותח בידי המורות: חגית פזגל, אורית דניאל,זהבה גינת
מבית הספר: יונתן נתניה
במסגרת: השתלמות למידה מחוץ לבית הספר
בהנחיית: אילן בן זאב
בשנת: 2007
תחנת הלימוד: מגרש הספורט בבית הספר
דגשים והערות:
ביציאה אל המגרש יש להצטייד ב: לוחות כתיבה, עיפרון ומחק, צבעים/טושים, סרט מדידה.
דף העבודה:
שם: ________________
שטחים והיקפים
פעילות מחקרית
הפעילות תתבצע בחצר ביה"ס, עקבו אחרי ההוראות למיקום המדויק.
לא לשכוח להביא את הציוד המתאים: לוחות כתיבה, עיפרון ומחק, צבעים/טושים, סרט מדידה, וסרגל.
צאו לחצר ביה"ס, דרך הכניסה הראשית, פנו שמאלה והתרכזו במגרש הספורט (ליד שער השומר).
התבוננו מסביב וענו על השאלות הבאות:
1. אתרו לפחות 3 צורות הנדסיות שונות המופיעות במשטח מגרש הספורט.
2. נסו להעריך את גודל צלעות של הצורות. תוכלו להיעזר באומדן של צעדי הליכה, אומדן הגוף ע"י שכיבה לאורך הצלע ועוד– איזו יחידת מידה מתאימה לצורות בגודל זה?
3. מדדו את הצלעות בעזרת סרט המידה וכתבו בטבלה את הנתונים – האם יחידת המידה ששערתם כמתאימה אכן התגלתה ככזו?
4. חשבו את היקף הצורות ואת שטחן.
5. האם הצורה הנראית לכם כגדולה ביותר היא אכן זו בעלת השטח וההיקף הגדולים ביותר? מדוע ?
בהצלחה!!!