שם השיעור: כתיבת דוח בנושא סביבתי
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: ו'
פרק הלימוד: מאמר עמדה
מושג ותופעה: השתנות הנוף משטחים פתוחים לשטח בנוי
רציונאל: התלמידים יכירו את שימושי הקרקע בשטח עירוני לעומת הדיונה כחלק מחוויה רב חושית. הדבר ייעשה תוך שימוש במפה, במצפן בחושים ובעבודה קבוצתית.
סוג ההתנסות: חקירה והתנסות
שיעור הכנה: איסוף מידע על הדיונה הגדולה, תוך חזרה על הנלמד בנושא שימושי קרקע בשטח עירוני מתוך לימודי הגיאוגרפיה.
שיעור עוקב: קריאת מאמרי העמדה שכתבו התלמידים, תוך עריכת אינטגרציה ביניהם. בנוסף, יפותח דיון ציבורי בנושא תוך שימוש בכישורי השפה הנדרשים.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: מאמר עמדה על חולות ועיר באשדוד
השיעור פותח בידי המורות: איריס אלבז, יעל שקד, יפעת שלום
מבית הספר: שקד, אשדוד
במסגרת: השתלמות בית ספרית
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2005
תחנת הלימוד: הדיונה הגדולה, אשדוד
דגשים והערות: המערך כולל שתי פעילויות מחוץ לכיתה.
דף העבודה: הדיונה הגדולה – 1
הדיונה הגדולה – 2
דף עבודה 1 – הדיונה הגדולה
1. צפה בסביבתך ואתר את המקומות הממוספרים במפה האילמת המצורפת. יש להוסיף מפה ללא מילים הכוללת מיספור של המקומות השונים ללא ציונם. היעזר ברשימה הבאה: מוסך אגד, תחנת רכבת, דלק כוח, פארק עד הלום, כביש עירוני, בין עירוני, שכונת מגורים, מוסדות ציבור, גנים.
2. הגדר: כיצד נקרא השטח שבו אתה נמצא (התייחס לנוף מעשה ידי אדם ולנוף טבעי)? __________________________________________________________________________________________________________________________________
3. מהם היתרונות שיש לאדם בשטח זה?
_________________________________________________________________________________________________________________________________
4. מהן תחושותיך בסביבה שבה אתה נמצא? התייחס למגוון חושיך. _________________________________________________________________________________________________________________________________
5. סמן את מסלול ההליכה שבו אנו הולכים במפה. תאר את השינויים המרכזיים בנוף המשתנה תוך כדי ההליכה. נקודות ציון מרכזיות:
דף עבודה 2 – הדיונה הגדולה
1. הגדר: כיצד נקרא השטח שבו אתה נמצא? (התייחס לנוף מעשה ידי אדם ולנוף טבעי). ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. מהם היתרונות שיש לאדם בשטח זה?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. מהן תחושותיך בסביבה שבה אתה נמצא? התייחס למגוון חושיך. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. קח פסק זמן לחוות את חווית הדיונה (במשחק, בתחרות, ועוד). לאחר מכן חזור לדף והשלם אותו (לרשותך 15 דקות). ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. עיריית אשדוד החליטה להקים במקום הדיונה רובע מגורים נוסף. מה תגיד לדחפור שיבוא ליישר את השטח לבנייה? רשום לעצמך נקודות להתייחסות לכתיבת מאמר עמדה בנושא. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________