שם השיעור: כתיבה מזוויות ראייה שונות
מקצוע הוראה: לשון והבעה
כיתה: חטיבת ביניים (ז'-ט')
פרק הלימוד: הבעה
מושג ותופעה: אתר או מבנה רב פרטים, כפי שהוא נראה מתחנות תצפית שונות.
רציונאל: תרגול התלמידים בכתיבה ובתיאור של אובייקט מזוויות ראייה שונות ימחיש לתלמידים את הרעיון לפיו זווית הראייה של המתבונן משפיעה על תפיסתו את המציאות ועל התייחסותו אליה.
סוג ההתנסות: השתתפות
שיעור הכנה: הנחיות לקראת הפעילות בחוץ. הוראת הנושא תתבצע בשיעור העוקב.
שיעור עוקב: תלמידים יקריאו את תיאוריהם; יודגש השוני בין התיאורים; יודגש ההשפעה של מיקום תחנת התצפית על התיאור. יוסבר הרעיון של הקשר בין זווית ראייה לתפיסת המציאות.
פיתוח וליווי: הצוות הדידקטי
מערך שיעור
שם השיעור: זוויות ראייה על מבצר אפק
השיעור פותח בידי המורות: דלית זלצר
מבית הספר: חטיבת הביניים היובל מבשרת-ציון
במסגרת: יום מערכת בגן לאומי ירקון
בהנחיית: אסף זלצר, הצוות הדידקטי
בשנת: 2003
תחנת הלימוד: המבצר העות'מאני כפי שנראה ממספר תחנות תצפית: מצפון בצמוד לחומה, סמוך לשער המערבי בחומה, בתוך חצר המבצר; מהשדה המרוחק מדרום.
דגשים והערות: השיעור מבוסס על הספר "מה קורא פה?" מאת רבקה מוצפי ומיכל שחר (רכס 1996).
כמה אפשרויות לביצוע: כל תלמיד כותב תיאור מאחת התחנות, וההשוואה בשיעור העוקב היא בין תלמידים מתחנות שונות; או שכל תלמיד עובר בשתי תחנות או יותר, וההשוואה היא בין חיבוריו שלו.
דף העבודה: מה אני רואה?
תאריך:
שמות תלמידים בצוות המחקר:
המספר של נקודת התצפית:
מה אני רואה?
א. הגדר את נקודת התצפית בה אתה עומד ביחס למבנה.
__________________________________________________________________________________________________________________________________
ב. כתוב פסקה המתארת את המבנה:
__________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________
ג. לְמה לדעתך שימש המבנה? מי יכול היה לגור בו?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________